El Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofía acull la primera gran retrospectiva europea dedicada a l'artista libanesa Huguette Caland (Beirut, 1931-2019). La mostra, organitzada en col·laboració amb Deichtorhallen Hamburg, reuneix prop de 300 obres, moltes d'elles inèdites, que inclouen dibuixos, pintures, tèxtils, escultures i collages procedents d'Europa i els Estats Units.
Caland va ser filla única de Bechara El Khoury, primer president de la República Libanesa després de la independència, i va mostrar, des de ben jove, interès per l'art, iniciant els seus estudis als 16 anys sota la tutela de l'artista italià Fernando Manetti. Posteriorment, va continuar la seva formació a la Universitat Americana de Beirut i al llarg de la seva vida, va residir a diverses ciutats com París, Los Angeles i Nova York, experiència que va enriquir profundament la seva perspectiva artística i personal.
Enlève ton doig, Huguette Caland (1971). © Cortesia Huguette Caland Estate
L’exposició al Reina Sofía, distribuïda en 12 sales, proposa un recorregut cronològic i temàtic per les diferents etapes de la seva trajectòria. Des dels seus primers treballs a Beirut fins a la seva etapa a París i la bohèmia Venice Beach de Los Angeles durant els anys 90 i principis dels 2000. La seva obra es va caracteritzar per desafiar les convencions estètiques, socials i sexuals del seu temps, explorant temes com la llibertat femenina, la sensualitat i la identitat cultural. Entre les seves sèries més destacades hi ha Bribes de corps, on Caland investiga l'abstracció del cos humà a través de formes sensuals i cromàtiques.
Untitled (Bribes de corps), Huguette Caland (1978). © Cortesia Huguette Caland Estate
L'exposició també inclou els seus característics caftans, un fusió d'art i moda resultat de la seva col·laboració el 1979 amb el dissenyador Pierre Cardin. A més, es presenten una sèrie d'autoretrats i obres menys conegudes que revelen la seva constant experimentació amb diferents tècniques i materials. Manuel Segade, director del Reina Sofía, destaca que aquesta és una de les exposicions temporals més ambicioses de la temporada, i subratlla la importància de donar visibilitat a una artista fonamental amb una trajectòria singular i un treball polifacètic, ple d'abstracció, corporalitat i un diàleg profund amb les tradicions de l'Orient Mitjà.
Guerre incivile, Huguette Caland (1981). © Cortesia Huguette Caland Estate