1280 x 150 px

Exposicions

Carlos Motta: pregàries de resistència

Un desafiament sobre les normes de poder, sexualitat i història al MACBA.

Corpo Fechado. L’obra del diable, Carlos Motta (2018)
Carlos Motta: pregàries de resistència
bonart barcelona - 19/02/25

El MACBA acull la primera gran exposició europea dedicada a l’artista colombià Carlos Motta (Bogotà, 1978) que convida a qüestionar la mirada occidental, eurocèntrica, sobre conceptes com la religió, la política, la sexualitat i la violència, obrint un espai per a la reflexió i el repensament de l’imaginari establert.

Pregàries de resistència, comissariada per María Berríos i Agustín Pérez-Rubio, repassa més de 25 anys de la trajectòria de Motta, que ha estat present a les arts visuals internacionals des dels anys 90. Aquest artista, radicat a Nova York, ha estat sempre vinculat als moviments socials i polítics, amb un focus especial en les qüestions de gènere, sexualitat i les lluites dissidents contra les normes dominants. La seva obra es defineix per la seva voluntat d’esbossar una realitat més plural, més heterogènia, i per donar veu als col·lectius marginats. Amb una perspectiva compromesa i transgressora, Motta utilitza l’art com a eina per fer visible allò que la història ha intentat amagar. A través de la interseccionalitat i el pensament queer, l’artista desmunta les construccions socials que, des de la conquesta fins als nostres dies, continuen silenciant i marginant el que és dissident.

La mostra no només se centra en la força visual de les obres, sinó també en la profunditat conceptual que les impregna. A través de fotoperformances, videoinstal·lacions i altres formats, Motta interroga l’epistemologia occidental, posant en evidència els mecanismes de poder i repressió que han marcat els nostres relats sobre l’altre. De manera particular, l’artista analitza el llegat colonial a Amèrica Llatina, els efectes de la colonització religiosa, i el pes de les estructures de poder en la construcció de la identitat i la diferència.

 

Carlos Motta: pregàries de resistència Nefandus, Carlos Motta (2013). Col·lecció MACBA, Fundació MACBA. Col·lecció LOOP Barcelona. Dipòsit Screen Projects

  

L'exposició es divideix en quatre seccions que agrupen projectes centrats en temàtiques específiques. En la primera, Queeritzar/cuiritzar els relats colonials, Motta aborda com el cristianisme va ser utilitzat com a eina per silenciar les dissidències sexuals a l’Amèrica colonial. En aquesta secció, diverses peces de la Trilogia Nefandus exploren les relacions homoeròtiques que van ser oblidades o perseguides, reescrivint els relats mitjançant performances i accions visuals que recuperen aquestes veus amagades. La segona secció, Cossos desviats, aborda el cos com a camp de batalla per la llibertat sexual i de gènere. Com a Nosaltres que sentim diferent, on Motta qüestiona la noció de democràcia, presentant la diversitat sexual com una eina de resistència i transformació política.

 

Carlos Motta: pregàries de resistència Nos altres que sentim diferent, Carlos Motta (2012). Vista de la instal·lació Museum as Hub: Carlos Motta. New Museum, Nova York. Foto: Naho Kubota
 

Actes de fe. L’amor com a resistència, l’artista s’endinsa en els arxius colonials i la manera com les institucions van classificar les persones “desviades”. Aquí, el conjunt de fotografies, performances i videoinstal·lacions serveix per repensar el significat de l’amor com a força de resistència i reescriptura. Finalment, Mons transliminars tanca l’exposició amb una mirada a les primeres obres de l'artista, on el cos és transformat i travessat per l'imaginari d’éssers híbrids, animals i humans, que transgredeixen els límits de la carn i l’espiritualitat.

Pregaries de resistència es podrà visitar fins a l’octubre i permet descobrir l’univers de Motta, on les seves obres plantegen qüestions rellevants i ens conviden a reflexionar sobre com les estructures de dominació segueixen presents i arrelades en el nostre dia a dia.

 

Carlos Motta: pregàries de resistència Jjag ɨy ɨ: Aire de vida, Carlos Mota (2023). Cortesia de P.P.O.W Gallery, Nueva York

GC_Banner_TotArreu_Bonart_180x180CG_BONART_180x180

Podem
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88