Aquest passat dimarts 11 de febrer es va presentar a la Biblioteca del Museu Castell Peralada la nova exposició 'Col·lecció d'art oriental. El llegat d'un mecenatge', que ret homenatge a la col·lecció d’art oriental reunida per Damià Mateu i Bisa durant els anys 1864 i 1935, formada per un conjunt de 185 peces, juntament amb documentació i llibres que les contextualitzen.
Maribel González, directora del Museu Castell Peralada, juntament amb Susana García, conservadora del Museu Castell Peralada, van compartir amb tots els assistents la història d'aquesta desconeguda col·lecció, ja que no està instal·lada dins del recorregut del Museu. Segons Susana García, “cada peça d’aquesta mostra té la seva història i n’hi ha de molt curioses” i va afirmar que “el protagonista d’aquesta exposició és Damià Mateu i, per primera vegada en 90 anys, Peralada mostra part de la seva col·lecció, que consta d’unes mil peces aproximadament”. Per la seva part, Maribel González va destacar que s’havia pogut recuperar una de les peces “escampades” que formaven part d’una de les cinc parts de la col·lecció repartides entre els germans, a través de la compra d’aquesta per internet a un antiquari de Barcelona mitjançant una subhasta.
La inauguració oficial d’aquesta exposició es durà a terme el dissabte 15 de febrer a les 12:30 hores a la Biblioteca del Castell de Peralada (entrada per la plaça del Carme) i té com a acte principal la conferència titulada “La Col·lecció d’art d’Àsia Oriental al Castell de Peralada. El llegat de Damià Mateu”, impartida per la doctora de la UAB Helena Moreno, especialitzada en art oriental.
La col·lecció d’art oriental és una de les més desconegudes del patrimoni artístic del Castell de Peralada, ja que no està instal·lada dins del recorregut del Museu. Cal recordar que Damià Mateu, reconegut per la seva passió pel col·leccionisme i la seva visió com a mecenes, va començar a adquirir objectes d’art oriental a partir de 1932, fins a l’any de la seva mort, el 1935. La seva dedicació i el seu desig de dotar la seva ciutat natal, Barcelona, d’un museu d’art oriental a l’alçada d’altres ciutats europees i americanes, el van portar a reunir una col·lecció excepcional que finalment va ser dipositada al Museu de les Arts Decoratives, al Palau de Pedralbes, Barcelona.
El trajecte de la col·lecció, des de la seva gestació fins a la seva consolidació al Museu, es relata a través de la correspondència personal de Mateu. Les seves cartes, moltes escrites a mà o mecanografiades, detallen descripcions de les peces, arguments de compra i apreciacions sobre el valor de les obres, la qual cosa proporciona un fascinant fil conductor sobre la formació de la col·lecció. La mostra inclou una àmplia varietat de peces, predominantment d'origen xinès, però també contempla objectes d'art japonès i del sud-est asiàtic, incloent-hi destacades obres de l'art Khmer, els Luóhàns (en concret, la col·lecció consta de 16 làmines xilogràfiques fetes sobre paper d’arròs) i lleons Fô provinents de la Xina, entre d’altres. Damià Mateu va ser un dels primers, si no el primer, a portar peces d'aquest calibre a Catalunya, cosa que afegeix un valor històric incalculable a aquesta exhibició. Amb el compromís de continuar ampliant aquesta col·lecció d’art oriental, la família Suqué-Mateu ha adquirit recentment un cap búdic de pedra basàltica del segle X.
El Convent del Carme alberga el Museu Castell de Peralada. Les col·leccions que l’integren van ser creades per Miquel Mateu Pla arran de la compra del Castell l’any 1923. Com a bibliòfil, destaca la constitució d’una magnífica biblioteca patrimonial amb més de 100.000 volums, amb col·leccions excepcionals com la cervantina, de la qual destaquen les seves 1.000 edicions d’El Quixot, els 200 incunables amb exemplars rellevants, com la Cosmografia de Ptolemeu o la Crònica de Nuremberg, i les més de 800 execucions de noblesa. També destaca la col·lecció de vidre, formada per més de 2.500 peces des de l’Egipte faraònic fins al segle XIX, considerada un dels millors repertoris en l'àmbit internacional fets per una única persona, i una vasta col·lecció de ceràmica que complementa i enriqueix l’experiència visual.
Les col·leccions de pintura i escultura vesteixen els dos edificis del segle XIV, l’església i el claustre. Artistes de la talla de Hans Memling, Petrus Christus II, Rubens, Sánchez Coello o Filippino Lippi es troben exposats en les diferents dependències. Aquests elements no només mostren la riquesa artística del Castell, sinó que també reflecteixen l’alt nivell de curació que la família Suqué-Mateu ha mantingut al llarg dels anys. Les col·leccions del Castell de Peralada són un testimoni del col·leccionisme burgès de l’època, essent un dels pocs exemples a Catalunya d’una col·lecció privada que roman en la seva ubicació original.