Es Baluard Museu d'Art Contemporani de Palma celebra el seu 21è aniversari amb una aposta renovada per la pintura, presentant quatre exposicions individuals i un espai permanent dedicat a la seva col·lecció. Aquest nou cicle expositiu ofereix una perspectiva internacional amb una mirada arrelada a la realitat local, destacant figures clau de l’art contemporani i obrint noves vies de diàleg sobre el paper de la pintura en l’actualitat.
Les propostes artístiques que s’hi presenten inclouen treballs de Jessica Stockholder, Eugenio Dittborn i José Fiol, així com l’exposició col·lectiva 'Nachleben. La pintura com a art conceptual'. Cada projecte explora diferents dimensions del llenguatge pictòric, des de la seva expansió cap a altres disciplines fins a la seva capacitat per generar nous discursos conceptuals. La mostra col·lectiva constitueix la primera part d’una trilogia curatorial que analitza la pintura com a mitjà de reflexió i experimentació conceptual. Mitjançant peces procedents de la Col·lecció Es Baluard i d’altres fons, com el recent dipòsit de la Fundació Barrié, l’exposició proposa una lectura transversal de la història recent de l’art contemporani, centrada en la pintura conceptual.
Jessica Stockholder, una de les artistes més influents en el camp de la pintura expandida, arriba a Es Baluard amb 'Punts cardinals', una exposició que trenca les barreres entre pintura, escultura i arquitectura. La seva pràctica es caracteritza per la incorporació d’objectes quotidians en composicions que desafien la noció tradicional del marc pictòric.
'Sailcloth Tears', Jessica Stockholder
Per la seva banda, el mallorquí José Fiol proposa 'The Green Fog', un projecte que interconnecta el cinema, l’esport i la memòria col·lectiva a través de la tècnica del cut-up. Prenent com a punt de partida la final de Wimbledon de 1975, i la reinterpretació cinematogràfica de Vertigo (1958) al film experimental The Green Fog de Guy Maddin, Fiol construeix una narrativa visual que convida a repensar la relació entre imatge i història. Amb una trajectòria marcada per la reconfiguració d’arxius visuals, l’artista planteja una revisió crítica de les imatges que conformen la nostra percepció del passat i que porta a noves interpretacions i discursos contemporanis.
'The Green Fog', José Fiol
Finalment, Eugenio Dittborn presenta 'Pintures aeropostals', una selecció d’obres que li han valgut reconeixement internacional des dels anys vuitanta. Aquestes peces, concebudes per ser enviades per correu i exposades en diverses latituds, desafien els límits físics de la pintura i posen en qüestió el concepte de desplaçament i circulació de l’obra d’art. Es tracta de la primera gran mostra individual de l’artista xilè a l’Estat, consolidant el seu llegat en el context de l’art conceptual llatinoamericà.
A més d’aquestes exposicions, Es Baluard recupera un espai permanent dedicat a la seva col·lecció, situat a la planta principal del museu. Aquest nou àmbit expositiu permetrà revisitar obres de figures cabdals com Mir, Sorolla, Blanchard, Léger, Miró, Tàpies, Barceló, Uslé o Miram Cahn, a les quals s'uneixen noms com Ángela de la Cruz, Fiona Rae o Shinique Smith.
Detall de 'La XXVII Historia del rostro (Lejia)', Eugenio Dittborn (2004). Cortesia de l'artista