La galeria d'art Gothsland acull des de novembre el diàleg artístic que es va produir entre Barcelona i París a finals del segle XIX i principis del segle XX amb l’exposició ‘Llums de París, colors de Barcelona’, una mostra comissariada per Gabriel Pinós que reuneix més de 130 obres dels artistes més reconeguts de la pintura i l’escultura d’aquella època.
En aquell context, Barcelona i París van compartir una energia creativa que es va veure reforçada per esdeveniments com les Exposicions Universals. Barcelona, el 1888, i París, el 1889 i el 1900, van ser epicentres d’una simbiosi cultural que va inspirar molts artistes catalans a buscar a la capital francesa noves oportunitats d’experimentació. Aquesta influència es reflecteix a Gothsland, on es poden veure les obres de mestres com Ramon Casas, Santiago Rusiñol, Pablo Picasso i Ricard Opisso, entre molts d'altres, fins a finals de febrer.
'Le vieux marchand', Joan Cardona (1900)
L’exposició també inclou peces d’artistes internacionals de renom com Alphonse Mucha, Suzanne Valadon i Henri de Toulouse-Lautrec. En particular, s’exposa una obra original de Toulouse-Lautrec que es presenta per primera vegada en dècades a la península. Entre les peces destacades, també hi trobem el retrat que Ramon Casas va pintar de Miquel Utrillo, un regal de noces per al creador del Palau Maricel de Sitges, elaborat sobre un bastidor procedent dels Estats Units gràcies a la col·laboració de Charles Deering. També s’hi exhibeix el retrat de Casas a Santiago Rusiñol, en el qual destaca un paisatge que decora la paret de l’estudi. Aquest recurs, conegut com a “quadre dins del quadre”, reflexiona sobre la relació entre la realitat i la seva representació, un diàleg visual que aprofundeix en la complexitat del llenguatge pictòric. Tal com ja feia Velázquez al Segle d’Or amb obres com 'Las Meninas'.
‘Llums de París, colors de Barcelona’ és una oportunitat per explorar les grans transformacions socials i artístiques d’aquell període i per descobrir de prop els vincles que es van teixir en una època daurada de l’art.
Paris – Almanach, Georges de Feure (1894)