320x100_Podcas Revistes

elkarrizketak

Eloi Planes Corts, President de la Fundació Catalunya Cultura: "Si no creus en aquell projecte o persona en què inverteixes, el mecenatge queda estèril"

Eloi Planes Corts (Barcelona, 1969) és llicenciat en enginyeria industrial per la Universitat Politècnica de Catalunya i màster en direcció d’empreses per EADA. Segona generació d’una de les famílies fundadores, Eloi Planes s’incorpora a Fluidra (llavors Astral) com a director d’I&D el 1994. Des de llavors ha desenvolupat tota una carrera professional que avui el porta a la Fundació Catalunya Cultura, de la qual és president des del setembre del 2023.

Eloi Planes Corts, President de la Fundació Catalunya Cultura: \
Jordi Grau barcelona - 25/04/24

Amb l’objectiu de construir ponts entre el món de l’empresa i el sector cultural, el 23 d’octubre del 2014 va néixer la Fundació Catalunya Cultura, amb la voluntat també de donar suport al talent i la creativitat com a via de transformació social i econòmica del país. Crear i promoure instruments per desenvolupar la sostenibilitat de la cultura és el gran objectiu de la fundació, que busca establir aliances compartint coneixements, sensibilitzant la població i formant i acompanyant projectes culturals per aconseguir la seva viabilitat. Eloi Planes Corts n’és el president des de fa més de cinc anys, després d’una dilatada carrera empresarial que el va portar, el 2006, a ser nomenat conseller general del grup Fluidra, a pilotar la seva sortida a borsa i la seva internacionalització. El 2016 va arribar a la presidència executiva de Fluidra i va crear la Fundació Fluidra. És president del Saló Internacional de la Piscina de Barcelona, conseller de Dispur SL, president de Fixe Climbing i des de fa uns mesos president primer de la Cambra de Comerç de Barcelona.

 

Deu haver conegut molts empresaris que creuen en el poder de la cultura i hi aposten. Què els caracteritza?

Un alt sentiment de corresponsabilitat amb l’entorn i el territori on tenim les nostres empreses. Som persones que volem donar sentit al que fem més enllà del guany econòmic, i creiem que la cultura és un vehicle ideal per transformar la societat, que cohesiona i abraça les diferències, acull i integra i projecta sempre. Ens serveix també per captar talent i retenir-lo, que avui en dia és molt important perquè els nostres treballadors se senten identificats amb els projectes als quals ens vinculem.

Fluidra és una empresa multinacional cotitzada en borsa. Què la mou a invertir en cultura catalana?

Fluidra és una empresa que va néixer a Catalunya i que sempre hi ha mantingut la seu social i el tarannà, per més que ara sigui una multinacional. Va néixer i créixer com una empresa familiar que conserva els valors i l’essència de la nostra terra, i res millor que la cultura per mantenir-nos ferms en les nostres arrels i inicis... Mantenim viva aquesta voluntat de fer perdurar la nostra cultura i la nostra manera de ser a través de les expressions culturals i del talent d’aquí, que n’hi ha molt que necessita recursos per desenvolupar-se.

 

Encara són poques les empreses que creuen en la cultura. Què diria als que no hi compten en els seus plans d’actuació?

Que ho provin. Que s’apropin, discretament, si volen, a projectes culturals. Que portin la cultura a la seva empresa en el format que vulguin i que vegin directament l’impacte i el retorn que comporta. Classes de música, visites a museus, teambuildings culturals, inversions en projectes culturals emergents... Hi ha milers de maneres d’apropar la cultura o d’utilitzar la cultura per vehicular la millora de les relacions internes o els organigrames de l’empresa o la pròpia salut de la nostra corporació.

Eloi Planes Corts, President de la Fundació Catalunya Cultura: \

Què li aporta, a vostè, personalment?

Com a president de la Fundació Catalunya Cultura, estar a prop del món cultural em proporciona una profunda satisfacció personal i un sentit de propòsit.  El món cultural és una font inesgotable d’inspiració, creativitat i coneixement. Estar en contacte amb el sector cultural em permet ampliar els meus horitzons, aprendre constantment i contribuir a l’enriquiment de la nostra societat a través de l’art, la literatura, la música i altres formes d’expressió cultural. A més, em brinda l’oportunitat de ser part activa en la promoció i preservació de la nostra identitat cultural catalana, així com de fomentar el diàleg intercultural i la diversitat cultural en un món cada vegada més globalitzat.

 

Creu que el mecenatge es fa per convicció?

Sense cap mena de dubte. El mecenatge porta implícita una creença en allò en què s’aposta. Si no creus en aquell projecte o persona en què inverteixes, el mecenatge queda estèril. Cada cop més el mecenes és una persona que té una implicació directa amb el projecte que impulsa. Li agrada participar-hi i sentir-se’n part. No espera res a canvi, però vol compartir-ne el procés de creació o realització i gaudeix fent-ho.

 

Ara que s’ha aprovat la reforma de la llei 49/2002, creu que ajudarà a fer el pas a moltes més empreses?

Que l’entorn legal del mecenatge hagi millorat és un incentiu favorable que ajuda i dona arguments per trobar més base de participació, però insisteixo que el mecenes ho és perquè vol i no perquè busca un retorn fiscal, per exemple, que li compensi. Una de les coses més importants que ha aconseguit la llei ha estat considerar situacions reals que s’estaven donant cada dia i que la llei no regulava, com el mecenatge de retorn o reconèixer els pro-bonos.

 

El mecenes català sol ser una persona molt discreta. Per què el volen visibilitzar amb el Segell Impulsa Cultura?

El món empresarial català ha viscut situacions molt dures des de les crisis econòmiques del 2008-2014, el procés, la covid-19... Tot ha afectat de manera molt important a com s’han regulat les seves inversions, i en molts casos s’han hagut de tallar ajudes en forma de mecenatge o patrocini. Això ha afectat el sector de les entitats sense ànim de lucre, que han vist les seves aportacions molt reduïdes quan ja treballaven amb pressupostos molt tensats. El mecenes català és discret perquè vol mesurar les seves inversions, i a ningú li agrada haver de dir que no quan et presenten un projecte bonic amb intencions més que plausibles. Amb el Segell el que busquem és reconèixer accions de bones pràctiques empresarials i posar com a exemple empreses més grans o més petites que fan esforços per donar suport a un sector que en necessita molt. Pensem que a través d’aquests exemples moltes altres empreses potser s’aproparan al món cultural i aconseguirem unir aquests dos mons que massa sovint es miren però no es relacionen.

 

Què busca la Fundació Catalunya Cultura que presideix?

Busquem precisament unir aquests dos mons, el de l’empresa, amb capacitat inversora, i el de la cultura, amb un talent enorme però faltat de recursos per poder donar sortida al màxim nombre d’iniciatives de gran impacte social, econòmic, territorial i econòmic que creiem que ajudaran a fer el nostre país molt més fort i ric. Tenim la missió d’ajudar el món de la cultura a millorar la seva sostenibilitat i a convèncer el món de l’empresa que invertir en cultura és una inversió i no pas una despesa.

 

Quins són els objectius de la fundació ara que commemoren el desè aniversari?

Aconseguir que un dia la fundació ja no sigui necessària perquè els projectes culturals són sostenibles per si mateixos per trobar-se en un entorn on la inversió en cultura és igual de compromesa que la inversió en tecnologia o recerca.

M_Online_BONART_180X180-25BONART_BANNER_180x180

Interesatuko
zaizu
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88