Un any més, el Museu Reina Sofia reforça la Col·lecció amb l'adquisició de noves obres procedents d'ARCO 2024, en suport a la fira d'art més important de l'Estat espanyol. Una selecció de 30 obres d'artistes com Nuria Güell, Ana Laura Alaez, Lola Bosshard, Esther Boix, Mitsu Miura, Ana Gallardo, Alicia Herrero, Josep Ponsatí, Miguel Ángel Rojas i Regina José Galindo, entre d'altres, que passen, a partir de ara, a formar part dels fons del Museu. El valor total de les adquisicions és de 553.753,5 euros.
Amb l'objectiu d'augmentar la presència de dones a les futures presentacions de la Col·lecció, el Museu ha comprat obres que representen les noves generacions creatives que donen continuïtat a les poètiques feministes dels anys 70, en treballs en molt diversos mitjans i de molt diferents generacions, amb especial èmfasi en el suport a les dones artistes espanyoles. També s'han incorporat obres amb temàtiques discursives que ens apropen a les injustícies socials, a la discriminació de gènere, a les diferents realitats polítiques intentant enriquir l'espai que el Museu dedica a la seva Col·lecció a l'art llatinoamericà.
De Lola Bosshard, objecte d'una exposició recent a José de la Mano, s'incorporen al MNCARS una pintura sense títol i cinc dibuixos de la sèrie Monòcroms datats a la segona meitat dels anys seixanta i representatius de l'inici de l'abstracció pura a Espanya.
Contemporània de la valenciana va ser Esther Boix Pons, de qui el Reina Sofia ha comprat No clou (1971) i Ella (1973). Va iniciar el seu camí als cinquanta, dins del col·lectiu Postectura, ia mitjans dels seixanta promouria a Barcelona el moviment Estampa Popular, impulsat paral·lelament a altres ciutats espanyoles per tal d'apropar la cultura a àmplies capes socials.
París HLM és el treball adquirit pel Reina Sofia de Mari Puri Herrero. Remet als habitatges de lloguer social dels suburbis de la ciutat, creats a partir de la crisi immobiliària derivada de la postguerra, que en aquesta composició neguen tot paisatge i fins i tot la visió de l'horitzó.
D'Armando, la mort del qual es compleixen 22 anys, el MNCARS ha adquirit dos dels olis sobre taula que va dedicar a OVNIs, datats el 1970 i 1980. De Mitsuo Miura compra el Reina Sofia una instal·lació (Brisa d'estiu, 1990) i dues fotografies (Platja dels Geneveses, 1983).
Altres experiències sensorials ben diferents vertebren el conjunt adquirit de la barcelonina Julia Montilla: El quadre del carreró, que aprofundeix en les fenòmens de Sant Sebastià de Garabandal (1961). Partits polítics desapareguts és, per part seva, l'obra mural adquirida pel Reina Sofia del veneçolà Alexander Apòstol. Culito és el títol de l'escultura de petit format d'Ana Laura Aláez que el centre madrileny suma també a la seva col·lecció, i que té a veure amb l'epidèmia de la sida i els tabús sexuals dels noranta, com altres obres del mateix temps.
El sol i la taula, l'obra de Regina Giménez també comprada pel Reina Sofia, es compon de 65 plantilles de metacrilat creades a partir de formes geomètriques que, almenys al segle XX, s'utilitzaven per explicar qüestions astronòmiques. El Museu també ha adquirit Izarrak, de Sahatsa Jauregi, obra basada en l'acoblament d'objectes manufacturats i trobats, aquí sostinguts en tensió amb fil de soldadura; Kurba (balena petó ball) de Nora Aurrekoetxea, un nou exercici d'intent de materialització d'emocions d'aquesta autora bilbaïna, que per a la realització de peces com aquesta ha estudiat el llenguatge verbal i corporal en relació amb l'espai quotidià; Antojo d'Elena Alonso, arc de mig punt que fusionava trets romànics i de la Secessió vienesa i amb què aquesta artista va participar en la celebrada exposició del CA2M “Voler semblar nit”; i Ponsatí III Peça, Cap de Creus – Cadaqués – Benidorm, un dels inflables de Josep Ponsatí, juntament amb un audiovisual que descriu el seu procés de treball.