Felipe Romero Beltrán és el guanyador de la segona edició del premi KBr Photo Award pel seu projecte Bravo, que reflecteix la vida a la frontera mexicana amb els EUA. El jurat d’aquesta edició ha destacat la seva aproximació poètica a la fotografia documental, així com la seva cerca d’una profunda reflexió visual sobre llocs o situacions de tensió i conflicte.
El projecte, en curs, té com a protagonista el riu Bravo i la importància que té pel seu doble estatus: és riu i frontera alhora.
L’obra, que es desenvolupa en l’aproximació al territori immediatament anterior a la frontera, des de Monterrey fins al riu que marca el límit, presenta el conflicte migratori d’aquesta frontera, que no és únicament local, sinó que travessa tot el centre i sud del continent. Centenars de milers de persones travessen Centreamèrica des dels seus països d’origen (Colòmbia, Veneçuela, Guatemala, El Salvador, Hondures, amb les estadístiques més altes) per arribar a Mèxic i intentar passar als Estats Units a través del riu. Bravo, que és un projecte en curs, insisteix en les implicacions i relacions que estableix el document fotogràfic amb la realitat a la qual s’aproxima. És per això que aquest projecte, de llarg recorregut, intenta construir, des d’una imatge detinguda, una mirada desplaçada del relat de generalitzat, posant l’accent en el territori del riu, així com en els habitants, que també constitueixen la frontera.
Les imatges posen l’accent no només en el territori, sinó també en els seus habitants, que també constitueixen una frontera, i en les persones que esperen per creuar-la, fet que pot perllongar-se durant mesos o fins i tot anys.
A més de la dotació econòmica, el reconeixement inclou la producció i l’organització d’una exposició al centre KBr Fundación MAPFRE (Barcelona) i a la seu de la Fundación a Madrid, que mostrarà el resultat del projecte i l’edició d’un llibre.
Felipe Romero Beltrán (Bogotá, 1992) és fotògraf i artista visual. Conscient de la tensió en les pràctiques contemporànies, les imatges de Romero Beltrán se situen en els límits de la lògica fotogràfica documental.
La seva obra planteja una lectura d’ordre històric i social i tracta casos d’estudi que indaguen les possibles relacions entre el document i la societat. Romero Beltrán s’interessa en territoris que travessen o han travessat processos de conflicte i funcionen com a dispositius de reflexió visual.
La seva pràctica agafa elements propers als camps de la política i la història social, profundament influït per la tradició fotogràfica. Actualment, desenvolupa un programa de doctorat a la Universitat Complutense de Madrid i paral·lelament duu a terme projectes fotogràfics a Colòmbia, Espanya i Mèxic.