Durant tot el mes d’octubre Rubí (Vallès Occidental) acollirà la novena edició de La Nuu, un Festival Internacional de Fotografía que enguany compta amb una quinzena de propostes d’artistes d’arreu del món.
El certamen incropora noms com Annemarie Schwarzenbach, Calin Kruse, Marguerite Bornhausser, Manal Abu-Shaheen, Mercis Rossetti, Isaac Flores o Teo Vázquez, els treballs dels quals s’exposaran en diversos punts de la ciutat. El director i curador del festival, Carles Mercader, destaca la importància del fet que la imatge “s’apoderi del carrer”, ja que aporta “un temps de contemplació” a la ciutadania. "En un context de molt soroll visual, ens regala un moment per nosaltres", subratlla.
De fet, un dels punts forts del certamen, segons Mercader, és “el diàleg” que es crea entre les propostes fotogràfiques i l’arquitectura, ja que aquestes s’exposen en llocs diferents en cada edició com, per exemple, façanes públiques i privades, solars, o edificis en desús. “És un museu sense portes ni murs”, assenyala, que la gent “es pot trobar mentre passeja”.
El festival es duu a terme entre l'1 i el 30 d'octubre. Com en cada edició, la fotografia d’autor, de gran format i a peu de carrer, és el segell distintiu de professionals procedents de països com Alemanya, el Marroc, el Líban, Itàlia, Països Baixos, Bèlgica o el Japó. Una altra de les novetats és la concentració de les principals activitats en el seu primer cap de setmana i entorn d’un únic espai, la plaça del Celler de Rubí.
Sota el títol de FOCUS, omplirà d’activitats els diferents espais del certamen amb visites guiades als treballs de Teo Vázquez i Mohammed Kilito, la presentació de Damavand, l’obra fotogràfica desconeguda d’Annemarie Schwarzenbach i una conferència sobre el Líban a càrrec del periodista Tomàs Alcoverro, en relació amb l’exposició Beirut, de Manal Abu-Shaheen. La fira del llibre de fotografia és l’altre gran aposta d’aquesta edició, que arrenca amb el suport d’editorials europees i nacionals, entre elles DieNacht i Ediciones Anómalas.
Art i activisme als barris
La Nuu, ha convidat enguany el fotògraf i artista urbà Teo Vázquez (Cadis,1975) a crear les seves característiques gigantografies al barri de Les Torres de Rubí. El projecte porta per títol Els rostres de la ciutat i es desenvolupa en un procés de creació comunitària i cohesió social que permetrà traslladar les cares dels veïns i veïnes a un mural a la paret del ferrocarril, com a icones representatives de la ciutat.
Altres obres d’aquesta edició permetran reflexionar sobre el capitalisme salvatge, la dissidència sexual o la natura en perill d’extinció. És el cas de la fotògrafa libanesa Manal Abu-Shaheen (Beirut, 1982), qui reflecteix un Beirut envaït per la publicitat del capitalisme neoliberal, amb imatges de persones i productes occidentals que representen la forma més recent de colonialisme.
Isaac Flores (Barcelona, 1994) presentarà amb Identitats vàlides un retrat de l'escena queer de Barcelona, l’art del drag i el transformisme, que esdevé un toc d'atenció davant la intolerància i l'odi contra les persones del col·lectiu LGTBIQ+. De fet, Flores destaca que es tracta d’un festival molt interessant perquè “surt de Barcelona” – malgrat, sovint, aquest tipus de propostes es concentren allà – i porta la fotografia a espais diferents. Finalment, amb Before it’s gone, el fotògraf marroquí Mohammed Kilito (Casablanca, 1981) documenta els oasis del seu país, baluards ecològics en perill d’extinció i patrimoni ancestral de la cultura nòmada al Marroc.
Fotografia, memòria i oblit
La fotografia com a suport de la memòria i eina per reflexionar sobre el passat està molt present en tres de les obres incloses en aquesta novena edició. És el cas del treball fotogràfic de l’arqueòloga, periodista, fotògrafa i escriptora Annemarie Schwarzenbach (Suïssa,1908 - 1942), una crònica de viatges pels territoris de l’antiga Pèrsia i un cant a l’Orient inventat pels occidentals que es podrà veure a l’Antiga Estació de Rubí. Marcada pels seus intents de suïcidi i una vida turbulenta, va morir als 34 anys deixant un llegat fotogràfic únic i desconegut.
D’altra banda, endinsar-se als arxius per generar amb la fotografia una reflexió sobre la història és el que fan Antonio Luque (Córdoba, 1962) i Bebe Blanco Agterberg (Amsterdam, 1995). El primer recupera un dels primers exemples de la fotografia policial moderna a 426 Anarquistes, un treball de síntesi generat a partir dels retrats dels detinguts el 1871 després dels fets de la comuna de París. La segona, fotògrafa documental holandesa, proposa amb A mal tiempo buena cara una reflexió sobre la Transició espanyola, combinant la imatge documental i la fabricada per investigar com l'oblit va esdevenir una eina política.
En el cas de Luque destaca que es tracta d’una proposta “divertida”, que permet combinar el seu treball amb moltes altres que no tenen res a veure. “La gent no està acostumada a veure fotografia contemporània”, i per això, assenyala que es tracta d’una aposta de gran importància.
Els ‘Natural encounters’ de Calin Kruse
Un altre dels plats forts del certamen serà l’exposició de l’alemany Calin Kruse (Leipzig, 1981), Natural encounters, amb imatges d'animals salvatges que s’apropen a les poblacions humanes, i la desconfiança, ansietat, por, sorpresa, delit i alliberament que generen. Kruse també ha explorat, en la seva vessant d’editor de la revista i segell editorial Dienacht, les formes de presentació dels treballs fotogràfics, sobretot el fotollibre i el fanzín, amb noms com Roger Ballen o Daisuke Yokota.
Les obres de la fotògrafa francesa Marguerite Bornhauser (París, 1989), de la belga Lara Gaspatotto (Liège, 1989) i la catalana Mercis Rossetti (Barcelona, 1989) transporten la ciutadania a mons onírics i universos íntims. Les imatges de Paula Anta (Madrid, 1977), al litoral senegalès, i les de Gianpaolo Arena (Treviso, 1975), al Vietnam.
Completen el programa Federico Clavarino (Torino, Itàlia,1984) i Tami Izko (Cochabamba, 1984) amb la sèrie Eel Soup, inspirada metafòricament en la vida de les anguiles, i la col·lecció de retrats i paisatges surrealistes d’Hiro Tanaka (Tòquio, 1955), que captura la vida quotidiana i els seus viatges pels Estats Units, Europa, Amèrica del Sud i Àsia.
Un acte vandàlic a pocs dies de l’obertura
A pocs dies de deixar completat el muntatge de davant de l’estació, el director del festival ha explicat i mostrat una destrossa que s’ha produït aquesta passada nit. Concretament en tracta d’un dels cubs que hi ha ubicats a la part del darrere de l’equipament, on s’ha fet un tall a la lona d’un dels cubs que s’hi poden trobar amb diverses fotografies sobreposades. Concretament, es tracta d’un que mostra la part inferior d’una dona ajupida. Mercader ha lamentat els fets, però també ha admès que es tracta d’una cosa que pot passar i que si no va a més es deixarà d’aquesta forma.
Les darreres propostes
Finalment, els dies 20, 21 i 22 d'octubre, La Nuu ha programat un taller en clau de gènere que qüestiona el cànon de bellesa femení, Ser Llobes. Mirar-nos de nou, amb Lurdes Bassolí i Elisa Miralles. El 28 d’octubre, la Nit Screen presentarà deu treballs fotogràfics internacionals en format audiovisual i es donarà a conéixer el premi Screen, atorgat pel jurat format per la curadora Natasha Christia, la fotògrafa i editora Emilie Hallard i Pucho, cantant de Vetusta Morla.