Descobreix la influència de Salvador Dalí al rock and roll com icona musical i la seva relació amb estrelles com Lennon, Cooper i Gainsbourg.
La influència surrealista de Dalí al Rock and Roll
L’obra surrealista de Dalí i la seva excèntrica personalitat tenien punts estètics en comú amb l’univers de la música rock. L’empordanès era conscient, com ho va ser Andy Warhol, de l’impacte que la música rock havia aconseguit i del paper d’estrelles i icones indiscutibles que eren músics com els Beatles o els Rolling Stones, amb una força comparable o superior inclús a les estrelles del cinema. El mateix John Lennon, Alice Cooper, Marilyn Manson, Grateful Dead, Velvet Underground, Serge Gainsbourg, Captain Beefheart (que li va dedicar el tema Dali’s Car), Pau Riba o la seva musa Amanda Lear, entre d’altres, van formar part, en un moment o altre i amb més o menys intensitat, de l’univers de relacions dalinianes. L’excessiu Alice Cooper va arribar a dir: “Dalí era gairebé tan surrealista com les seves obres i ha estat la persona més interessant que he conegut a la meva vida.” Tant, que es va inspirar en l’obra Mercat d’esclaus per crear la portada del seu disc Da Da, de nítides referències artístiques. Per la seva banda, Dalí va convertir Cooper en un famós holograma.
Dalí i les seves colaboracions artístiques i musicals
El beatle John Lennon va voler implicar infructuosament Salvador Dalí en les seves campanyes a favor de la pau al món (sembla que Dalí va demanar a canvi que Lennon participés en una campanya a favor de la guerra). Lennon va dir: “El món dels meus somnis és El Bosco i Dalí. M’encanta, cada nit ho espero amb impaciència.” Amb el seu estil inconfusible, Dalí va crear, per exemple, la portada del disc Lonesome Echo (1955), de Jackie Gleason, amb una reflexió sobre l’angoixa i l’espai, i el primer disc de Paco Ibáñez (1964), entre d’altres. La relació entre Dalí i Serge Gainsbourg podria haver fructificat en la col·laboració en un ballet (o ball) que Dalí volia inventar i al qual hauria posat música el francès. Però la cosa no es va arribar a concretar.
Homenatge empordanès a Dalí a través de la música rock
A casa nostra, Pau Riba va mantenir una relació puntual però continuada amb Salvador Dalí, ambdós veïns de Cadaqués. Li va dedicar una cançó, La daliniana flor. Els unia la seva genialitat i el surrealisme artístic i musical. L’any 1989 es va publicar el disc El gran masturbador, en què uns quants grups de l’escena musical empordanesa retien homenatge al figuerenc universal. Al disc hi participen grups com Los Carbónicos, Doctor Chivato, La Cripta o Código de Barras interpretant temes que remetien a l’univers artístic de Dalí: La ciutat dels rellotges tous, Vent diví o L’enigma sense fi.