Els quatre artistes catalans Jordi Colomer, Joan Fontcuberta, Antoni Muntadas i Marc Vilanova formen part de la programació de la Biennal Internacional d’Art Contemporani del Sud, una àmplia plataforma d’exhibició amb seu central a Buenos Aires que tindrà lloc de juliol a desembre del 2023.
En la seva quarta edició, i en coorganització amb l’Institut Ramon Llull, la Biennal Internacional d’Art Contemporani del Sud compta amb una rellevant presència catalana amb aquests quatre artistes. La Biennal Internacional d'Art Contemporani del Sud està organitzada per la Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF) i en la seva quarta edició comptarà amb més de 400 artistes de tot el món que exposaran les seves obres a més de 70 ciutats de 28 països dels 5 continents.
L’exposició de Jordi Colomer, Casas vacías no hacen ciudad s’inaugura el 29 de juliol al MUNTREF Centro de Arte Contemporáneo y Museo de la Inmigración, situat al llegendari Hotel de Immigrantes de Buenos Aires, i es podrà veure fins el 31 de desembre. Es tracta de la primera exposició individual de l’artista barceloní a Argentina. La mostra presenta una selecció d'obres produïdes per Colomer en els últims 20 anys, on no hi falten elements de temàtiques recurrents en els seus projectes com planificació col·lectiva i reapropiació de l'espai públic, ficció i paròdia, o teatre expandit i escenografia. Bona part d’aquestes creacions són vídeo instal·lacions que parteixen d’accions col·lectives realitzades a l’espai públic. La curadoria ha anat a càrrec de Benedetta Casini. L’exposició inclou també el treball inèdit Abecedario argentino que permet al públic presenciar l'acció col·lectiva orquestrada per l’artista barceloní amb nens i nenes d’entre 9 i 10 anys de la Escuela N°3 Onésimo Leguizamon, amb qui ha confeccionat al llarg de mesos d’activitats i recerca un llibre-abecedari destinat a funcionar com a eina per a l'alfabetització dels seus companys més joves.
El projecte Cascade, de Marc Vilanova, s’inaugura el 27 de juliol al Museo de Arte Hispanoamericano Isaac Fernández Blanco de Buenos Aires, on es podrà veure fins el 23 d’octubre. Es tracta d’una instal·lació sonora en el marc de la mostra col·lectiva Más allá del Sonido, una proposta a cura de Diana B. Wechsler que explora diferents dimensions entre la sonoritat i la visualitat, entre l'experiència sensorial dels visitants i les de l'entorn arquitectònic, el medi natural i el context urbà. L’obra de Vilanova utilitza enregistraments infrasònics de grans cascades que generen unes vibracions que es tradueixen en una fibra òptica luminescent. Es convida el públic a travessar el teló de llum i interactuar amb l'obra per percebre aquests sons invisibles, tocar-los i sentir les vibracions a la pell, deixar-se submergir per la peça i prendre consciència de la multiplicitat de realitats que ens envolten.
Antoni Muntadas i Joan Fontcuberta formen part de l’exposició col·lectiva Ficciones reales que es pot veure al Centro Cultural Kirchner de Buenos Aires del 30 de juliol al 29 d’octubre. A cura de Diana B. Wechsler i Benedetta Casini, la mostra és una invitació a revisar com es produeix i com circula la informació, i la seva contribució a la construcció de relats. Ficciones reales compta amb adaptacions de les obres d’Antoni Muntadas La Televisión (1980) i La construcción del miedo (2008). L’artista barceloní és considerat un dels pioners del media art i de l'art conceptual a Espanya, i els seus projectes plantegen una reflexió crítica sobre qüestions claus en la configuració de l'experiència contemporània. A les seves obres, que sovint apel·len directament a la participació dels espectadors, Muntadas fa ús de múltiples suports, llenguatges i estratègies discursives, des d’intervencions en l'espai públic al vídeo i la fotografia, des de l'edició de publicacions impreses a la utilització d'Internet i les noves eines digitals, des de les instal·lacions multimèdia a la posada en marxa de projectes de recerca multidisciplinàries i col·laboratives.
L’exposició també inclou Herbarium, del destacat fotògraf Joan Fontcuberta, que mostra plantes desconegudes creades a partir de restes industrials o de plàstic, ossos, fragments vegetals o animals de diferents tipus. Moltes d'aquestes imatges de plantes guarden similitud amb parts del cos humà o d'animals desfigurats. La construcció de plantes ve acompanyada amb textos d'aparença erudita, que contribueixen a ordir l'engany. Com en altres projectes similars, imatge i text es conjuminen per a convertir en versemblant el plantejament imaginat per l'artista.