Colita, Artur Ramon Art, Jordi Gimferrer, la Galeria Cadaqués i el digital ‘El temps de les arts’, han estat alguns dels guardonats aquest dimarts en el marc dels premis GAC 2023, que s’han entregat durant la celebració de la Nit del Galerisme. La setzena edició dels guardons ha distingit figures de llarga trajectòria, com l'artista Eulàlia Grau i els galeristes Pepa Quintero i Llucià Homs, que han rebut el guardó honorífic, però també ha apostat per altres noms de la projecció actual, així com el talent emergent. De fet, tal com ha destacat Pilar Parcerisas, crítica d’art i presidenta del jurat dels premis, enguany s’ha posat apostat especialment per la paritat i s’ha posat l’accent en equilibrar les distincions territorialment.
Els premis estan organitzats per l’associació Galeries d’Art de Catalunya i s’han celebrat aquest vespre al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). Enguany entre els premiats s’ha reconegut la trajectòria de l’artista Eulàlia Grau i la galerista Pepa Quintero, que han rebut el Premi Honorífic-Fundació Banc Sabadell, la màxima distinció dels guardons. En el cas de Grau, s’ha valorat la seva dedicació en diverses disciplines, així com la seva inquietud a l’hora de cercar “noves fronteres geogràfiques i culturals” en una època on el consum cultural quedava limitat “als cànons establerts”.
Pel que fa a Quintero, directora d’Anquin’s Galeria d’Art Reus, s’ha premiat el seu “llarg recorregut” en el galerisme, seguint la trajectòria familiar, a través d’una projecció internacional de l’art català. També es destaca que ha estat la primera dona en entrar a l’Acadèmia Sant Jordi. A banda d’aquests dos premis, aquesta mateixa nit s’entregarà una menció honorífica a Llucià Homs per Talking Galleries.
Jordi Gimferrer ha rebut el premi al col·leccionisme “per haver atresorat durant 60 anys un magnífic conjunt d’obres de pintura catalana amb noms destacats del modernisme, noucentisme i avantguarda”. El jurat n’ha destacat “la passió” del que considera una “autèntica lliçó d’història de l’art”. El premi a la crítica, d’altra banda, ha estat per Marga Perera, per la seva “continua tasca de reflexió sobre l’art contemporani amb rigor i sensibilitat, des d’una mirada constructiva”.
El premi al mitjà de comunicació ha reconegut la feina de ‘El temps de les arts’, per la “puntualitat, rigor i bon criteri dels seus col·laboradors en el comentari crític a la majoria d’exposicions”, i el de comissariat ha anat a parar a mans de Jorge Satorre per l’exposició d’Alberto Peral: Redonda redona, al Centre d’art Tecla Sala de l’Hospitalet, “una encertada selecció”, segons els experts.
La Galeria Cadaqués i Artur Ramon Art, han rebut els premis a la millor exposició històrica en galeria i la millor programació en galeria, respectivament. En el primer dels casos, el jurat n’ha destacat la mostra Ulysses 100, Richard Hamilton in Bloom i en el segon, el fet d’haver creat un espai d’art que funciona “com un laboratori d’idees”.
Finalment, el premi a l’artista emergent per la millor exposició en galeria ha estat per Daniela Ortiz, pel seu “activisme artístic i pensament crític que denuncia la hipocresia del món occidental”. El premi a l’artista consolidat per la millor exposició en galeria ha recaigut en mans de Colita, per l’exposició Dona situació límit a la galeria RocíoSantaCruz, i el premi a l’artista de mitja carrera per la millor exposició en galeria per Toni Giró. Els experts han valorat Revelacions 2013-2019 a la galeria Quadern Robat, una mostra de dibuixos inèdits “que sorgeixen de l’obscuritat”.
Un any feminista i amb una visió territorial
El jurat dels premis GAC 2023 ha estat presidit per la comissària d’art Pilar Parcerisas i integrat pel crític Juan Bufill, l’artista Gino Rubert, el comissari Àlex Mitrani i la comissària Natalia Chocarro. Segons ha assegurat Parcerisas, enguany, “els ha costat una mica més” perquè hi havia una setantena de candidatures. “Després de la pandèmia el panorama es va recuperar bastant, però aquest any encara més. Hem vist una normalització i ganes de tirar endavant tot tipus de propostes”, ha detallat. A més, ha remarcat que, com a novetat principal, s’ha posat l’accent en dos criteris molt concrets: el territorial i el de gènere “sense haver-ho fet de forma expressa”.
Pel que fa al president del Comitè dels premis, així com de l’associació Galeries d’Art de Catalunya, Benito Padilla, ha reclamat situar l’art en el centre de “l’equació cultural” tal com s’està fent en altres països. Benito ha manifestat que cal una major “visibilització en tots els aspectes” de la vida. “Abans estava més present, però actualment es troba en un temps “crític” en que no es té en compte ni en l’activitat econòmica, ni en la social.
“Les galeries han d’intentar anar més enllà”, ha demanat, “més enllà de les botigues, dels espais i buscar paisatges i escenaris on la societat pugui retrobar-se amb elles”, ha afegit. Per això, ha conclòs, que la seva tasca com a president passa, precisament, per aquest objectiu, “més ampli i més ambiciós”.