La Fundació Joan Miró presenta, fins al 29 d'octubre, l’exposició Il était une petite pie. Aquesta és la segona exposició del cicle Obrir l’arxiu, a través del qual la Fundació Joan Miró vol compartir la riquesa del seu fons de dibuixos, així com del patrimoni documental que conserva i investiga.
Il était une petite pie. 7 chansons et 3 chansons pour Hyacinthe, de Lise Hirtz, és el primer llibre d’artista de Joan Miró. Hirtz, escriptora vinculada al cercle surrealista, reuneix en aquest poemari una sèrie de composicions de rima senzilla concebudes com a cançons infantils. Miró les il·lustra amb vuit pochoirs, una tècnica d’impressió que consisteix a generar, a partir d’un dibuix concret, diverses plantilles calades que permeten aplicar successivament els pigments i obtenir tiratges breus amb resultats propers als d’un tractament manual. El llibre va ser publicat per Éditions Jeanne Bucher a París el 1928, i la impressió del text, la tipografia i els pochoirs van anar a càrrec de Saudé. Un any després, el compositor Georges Auric, a qui està dedicat el recull, va musicar cinc d’aquests poemes.
L’encàrrec d’il·lustrar aquest llibre arriba a Miró a través d’André Breton i Paul Eluard, els quals li remeten el poemari copiat a mà pel primer. Amb aquesta experiència col·laborativa, Miró, que des de mitjan anys vint anhelava anar més enllà dels límits de la pintura per arribar a la poesia, continua experimentant amb la combinació d’imatge i paraula.
Als anys trenta i quaranta, quan Miró comença a escriure poemes llargs i el sentit musical pren cada vegada més importància en la seva obra, aquest llibre se li presenta de nou com una font d’inspiració. "Que la meva obra –manifestava Miró en aquells moments– sigui com un poema posat en música per un pintor".
La mostra Il était une petite pie a l’arxiu de la Fundació ressona amb l’exposició Amics imaginaris, el projecte que el museu presenta aquesta primavera a les seves sales temporals i que vol introduir els públics de totes les edats, especialment els infants, a les possibilitats imaginatives i creatives de l’art contemporani. La Fundació Joan Miró té com a objectiu aprofundir en la recerca i la divulgació del fons únic que conserva, que és el nucli de tota la seva activitat. Per fer visible aquesta centralitat, l’arxiu de dibuixos, documentació i obra gràfica i litogràfica de la Fundació Joan Miró s’ha ubicat a la torre octogonal de l’edifici, en un espai integrat en la visita a la Col·lecció. L’emplaçament actual de l’arxiu disposa d’un espai expositiu per aprofundir en el procés creatiu i els projectes de l’artista a través de la presentació de materials procedents del fons documental de la Fundació.