Henriette Theodora Markovitch (París; 22 de novembre de 1907- París; 16 de juliol de 1997), més coneguda com Dora Maar, va ser una fotògrafa i pintora francesa, parella de Picasso entre 1936 i 1945.
A la Fundació Apel·les Fenosa s’exhibeixen dos retrats fruit del treball col·laboratiu entre Picasso i Fenosa. L’especialista en història de l’art i experta en Dora Maar, Victoria Combalia, realitzarà una xerrada oberta a les 12 hores, el 25 de març, a la seu del museu al Vendrell.
Es tracta d’una activitat gratuïta, prèvia inscripció emmarcada en les activitats del mes de marc com a mes de lluita pels drets de les dones.
El Retrat de Dora Maar, que pertany a la Fundació Apel·les Fenosa, és una obra a quatre mans desenvolupada entre Apel·les Fenosa i Pablo Picasso, que eren amics a París des de 1923. Aquest fet va ser confirmat per la Picasso Administration, després d’un llarg debat per revelar l’autoria.
El bust de guix és de 1943 i va ser atribuït a Picasso en un llibre publicat el 1971. No obstant això, Nicole Florensa, esposa d’Apel·les, va defensar l’autoria conjunta de l’obra, un fet que ha estat ratificat després d’anys. El bust va ser realitzat a quatre mans per tots dos artistes, un fet poc habitual en la trajectòria de tots dos creadors i només possible per la gran amistat i complicitat que els unia. El retrat havia quedat entre les propietats de Dora Maar, que van ser subhastades després de la seva mort, el 1997. Va ser llavors quan la Nicole el va comprar a l’octubre de 1998 i el va afegir a la col·lecció de la Fundació. Existeix una publicació dedicada al projecte i editada per la Fundació Apel·les Fenosa amb motiu de la mostra monogràfica “Un retrat a quatre mans” editat el 2017 i actualment esgotada.