‘Homenatge a Paco Torres i Monsó’, una proposta que compta amb una desena d’escultures realitzades als inicis de la carrera artística de l’escultor gironí, es podran veure fins al 15 de març a l’espai de coworking Cogarage de Girona. La mostra, que s’inaugura avui 15 de febrer a les 19:30h al local de Cogarage -Rutlla, 148, baixos-, s’ha organitzat sota la direcció artística de bonart cultural i disposa de la col·laboració de l’àrea de cultura del Geieg, la Fundació Atrium Artis i Parcart.
Francesc Torres Monsó, conegut artísticament com a Paco Torres Monsó, va ser un dels artistes gironins, bàsicament escultor, més destacats de la segona meitat del segle XX. Nascut el 7 de novembre de 1922, va tenir com a mestres Joan Orihuel, Enric Monjo i Josep Clarà. La influència d’aquests artistes va estar molt present en les seves primeres obres. A la dècada de 1960 va començar a deslligar-se dels cànons academicistes i va desenvolupar un llenguatge artístic propi, que consolidaria a les dècades següents per acabar esdevenint un referent de l’avantguarda escultòrica a Catalunya.
‘Homenatge a Paco Torres i Monsó’ revela el procés d’experimentació de l’escultor amb materials com la fibra de vidre, el ferro o I’acer inoxidable que configuren cossos poc normatius de formes indefinides. L’artista expressa en les obres una mirada crítica, sarcàstica i atenta als esdeveniments del seu context. I a través d’elles, honra la feminitat i la maternitat, en una acció contemporània al seu temps.
L’exposició inclou obres com Maternitat (1956) -una commovedora peça de denúncia i conscienciació social-, Nu femení (1958), Caixa Sorpresa (1965) i Tors tallat (1974). Totes elles formen part d’una col·lecció privada, i en alguns casos, estan en venda. La majoria de peces s’emmarquen en un període previ a la petjada que, anys després, Torres i Monsó deixaria al paisatge urbà d’algunes ciutats. Durant els anys 80, Girona rebria escultures com abcd, coneguda més popularment com les lletres toves i Llapis, situada al lateral de l’institut Santiago Sobrequés.
Ricard Planas i Gemma Sirvent en el moment de la presentació de l'exposició