El 18 de gener es va fer la presentació de la programació de l’Any Ràfols Casamada – Maria Girona a la Nau Gaudí de Mataró. L’acte va estar a càrrec de Bernat Puigdollers, comissari de la programació anual, Lluís Bassat, president de la Fundació Privada Carmen & Lluís Bassat i col·leccionista, Núria Poch, directora del Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró i comissària de l’exposició i Xesco Gomar, regidor de Cultura de l’Ajuntament de Mataró. Aquesta exposició es va inagurar formalment el mateix 18 de gener a les 19:00h del vespre per l’Alcalde de Mataró, David Bote i està considerada l’exposició més extensa d’enguany sobre l’artista, amb obres de la Col·lecció Bassat.
La mostra que consta de 44 obres, i la recentment inaugurada al Museu del Càntir d’Argentona, amb 13 obres més de la Col·lecció Bassat, donen el tret de sortida de l’Any Ràfols Casamada - Maria Girona, ja que aquest matrimoni d’artistes hagués celebrat enguany el 100 anys del seu naixement a Barcelona.
Totes dues exposicions antològiques han estat comissariades per la Núria Poch, Directora del Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró –format per l’Ajuntament de Mataró i la Fundació Privada Carmen & Lluís Bassat–, qui ha comissariat altres tres exposicions de l’artista des del 2008.
L’exposició, que romandrà oberta fins al 24 de setembre d’enguany, permet conèixer totes les etapes artístiques del pintor, desplegades durant sis dècades de treball: des dels darrers anys de la dècada dels quaranta, fins les últimes obres dels primers anys del nou mil·lenni.
Cal dir que Ràfols Casamada és l’artista més ben representat de la Col·lecció Bassat, amb més d’un centenar d’obres. La Col·lecció també inclou 90 obres de la Maria Girona, una quarantena de les quals es cediran per a l’exposició monogràfica que sobre ella s’inaugurarà al setembre a la l’Espai Volart de la Fundació Vila Casas.
L’etapa clau que marca la maduresa plàstica del pintor es produeix a inicis de la dècada dels setanta, que segons en Bernat Puigdollers, “és un moment d’eufòria col·lectiva i individual, en la que l’artista es troba com peix en l’aigua i en reivindica les seves llibertats, personals i artístiques.” Aquesta és una etapa molt ben representada a la Col·lecció Bassat. Coincideix també amb el moment en que el matrimoni Bassat i el matrimoni Ràfols Casamada esdevenen amics, fins al punt que el col·leccionista i l’artista varen pintar junts, molts anys després, una obra solidària que avui forma part de la Col·lecció. Com diu la Núria Poch, de fet, “comissariar a partir d’una col·lecció particular, permet fer la lectura d’una doble trajectòria, la de l’artista i la del col·leccionista”.
En termes generals, segons Bernat Puigdollers, l’obra del pintor és “un aprofundiment constant al voltant d’uns mateixos conceptes, d’unes mateixes inquietuds i preocupacions formals i conceptuals. Ràfols és sempre el mateix, però sempre surt nou de sí mateix” , i amb el temps, “la seva relació amb el paisatge i els objectes va allunyant-se paulatinament de la representació, per esdevenir símbol.”
Puigdollers també va assenyar que “no és possible comprendre la pintura de Ràfols sense contemplar les seves múltiples facetes -pintura, poesia, pedagogia- i el seu caràcter cívic. Ràfols no és una illa, forma part d’una societat i se’n sent partícip”.
Exposició “Ràfols Casamada. Obres de la Col·lecció Bassat"
L’exposició Ràfols Casamada.Obres de la Col·lecció Bassat està oberta per l’obra titulada Natura morta de la llimona, que és un bodegó de l’any 1947 amb una evident influència cubista. També cal destacar la peça Ratlla blava i fruitera (1975), Nocturn (1989), Nit Transparent (1991) o Al Taller (1995). Altres quadres importants d’aquesta mostra són Concert (2022) o Vestigis (2022).
Per altra part, per la celebració del l’Any Ràfols Casamada – Maria Girona s’ha organitzat un bon nombre d’activitats amb l’objectiu de difondre i reivindicar l’obra d’ambdós pintors. Per l’any vinent també s’acolliran importants iniciatives, algunes fora de Catalunya, com la de la Fundació Juan March de Palma de Mallorca, que itinerarà posteriorment al Museo de Arte Abstracto de Cuenca. Com també s’estan gestant altres col.laboracions en forma de conferències, lectures, podcasts, etc...
Cal destacar, a més, la iniciativa de la família Fuchs-Girona, nebots dels artistes, que ha promogut la primera pàgina web dedicada a l’obra de Ràfols Casamada i Maria Girona -que serà operativa a finals de gener-, una primera pedra per reunir i difondre la trajectòria artística dels pintors.
L’entrada per l’exposició serà gratuïta i s’hi podran fer des de visites autoguiades per a famílies a la Nau, que disposaran d’una “motxilla” amb objectes i un desplegable amb un seguit de proves per dinamitzar el coneixement sobre l’edifici.
En acabar la visita la motxilla es retorna i les famílies reben un record de la Nau. A més, com és habitual, es programaran visites guiades individuals, per a grups i per a escoles, i
tallers adreçats a cada un dels cicles formatius.
Per altra part, cada primer diumenge de mes hi ha una visita guiada gratuïta i cada tercer diumenge hi ha una activitat familiar gratuïta per a nens majors de cinc anys.
Els horaris de visita de la mostra són de dimarts a dissabte de 17:00 a 20:00 h, dissabte i diumenge al matí d'11:00 a 14:00 h. Els dilluns el Centre estarà tancat.