L'Arxiu fotogràfic de Barcelona presenta del 21 de desembre del 2022 al 14 de maig l'exposició Jordi Pol. Entre la multitud que aplega les fotografies de la ciutat dels anys setanta i vuitanta del s. XX realitzades per Pol amb un estil que ens remet a la fotografia de “l’instant decisiu”. Es tracta d'imatges que s'engloben a l'anomenat Street Photography, quan Pol va sortir als barris de la Ribera i el Raval de Barcelona per col·laborar amb el projecte que el Centre Internacional de Fotografia Barcelona va posar en marxa amb l'objectiu de veure la situació de els barris de la ciutat.
Jordi Pol (Barcelona, 1949) va començar a fer fotografies amb la càmera Voigtländer del seu pare quan encara era un adolescent. Treballava al bar Oasis, que els seus pares havien obert el 1956 al xamfrà del carrer Viladomat amb la Gran Via de les Corts Catalanes, just davant la Casa Golferichs. Fotògraf autodidacte, la seva escola va ser –com a ell li agrada explicar– el carrer. Però l’ofici el va aprendre fent d’ajudant del fotògraf Pere Pons, oncle del també fotògraf i amic Lluís Bover, que tenia l’estudi de publicitat al barri del Putxet. Al costat d’aquest fotògraf, Jordi Pol va conèixer pel·lícules, laboratori blanc i negre, càmeres fotogràfiques de tots els passos, il·luminació, i resoldre qualsevol imprevist en la pràctica fotogràfica professional. En paraules seves, “treballar amb en Pere era com anar a la uni - versitat i cobrar a final de mes”.
L’any 1967 torna la Voigländer al seu pare perquè a casa li han regalat una càmera Asahi Pentax. Amb aquesta càmera fa fotografies de les curses de Montjuïc i guanya el premi Ramon Dimas, patrocinat pel setmanari Destino, amb un reportatge sobre una competició de motocròs (1969). Fa amistat amb Edmon Vallès, que l’introdueix a la revista mensual Historia y Vida. També publica a Oriflama. L’any 1970 realitza un reportatge de la Borsa de Barcelona que li publicarà el setmanari Destino.
El 1971 s’emporta la càmera a fer la mili al Pirineu d’Osca, on fotografia els companys, les marxes i les maniobres. Entre els anys 1972 i 1979 s’associa amb Artemi Bellés i funden l’estudi de publicitat Pol & Artemi. A partir de 1979, Jordi Pol organitza el seu propi negoci realitzant fotografia publicitària i diferents encàrrecs de reportatge. Entre 1979 i 1983 col·labora amb el Centre Internacional de Fotografia Barcelona (CIFB) que, ubicat al barri del Raval i dirigit per Albert R. Guspi (Barcelona, 1943-1985), va marcar un punt d’inflexió en les formes d’aprenentatge i en les pràctiques documentals dels fotògrafs nascuts a partir de 1950, com ara Josep Tobella, Xavier Martí, Anna Boyé, Esteve Lucerón, Pep Cunties, Jordi García o Jordi Sarrà.
Entre 1990 i 2000, Jordi Pol ha estat responsable de l’Espai de Fotografia Francesc Català-Roca. El 2019 va donar a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona el seu fons que, amb les entregues successives fins aquest any 2022, suma més de 31000 fotografies fruit de la seva pràctica fotogràfica personal i de la seva activitat professional.