Rosalia Banet i Masa, Ariadna Parreu i Pau Magrané van ser els guanyadors de la cinquena Biennal d’Art Contemporani Gastronòmic de Cambrils 2022, que es va dur a terme aquest passat diumenge 28 de novembre a la sala de plens de l’Ajuntament de Cambrils.
El jurat ha estat composat per Vicent Fibla, director de Mèdol-Centre d’Arts Contemporànies de Tarragona; Ingrid Guardiola, directora de Bòlit-Centre d’Art Contemporani de Girona; Pilar Bonet, crítica d’art, comissaria i professora a la Universitat de Barcelona; Àlvar Calvet, artista professor i guanyador de la 4a Biennal d’Art Contemporani Gastronòmic de Cambrils i Alexandra Planas, curadora independent i membre de la revista Bonart.
El primer premi –valorat amb 6.000 euros– es va concedir a Rosalia Banet per l’obra titulada Altares i ofrendas 1: Exceso, que va ser escollida per l’originalitat com l’artista exposa un sistema digestiu convertit en símbol d’un imperi dominat per la gula; l’aprofundiment i estudi de Banet al tema de la seducció visual d’alguns aliments que segons ella “ens són molt atractius al sentit de la vista” i de com l’artista reflexiona sobre la forma d’estar al món del ésser humà i la manera com l’alimentació afecta al nostre cos i planeta.
En l’obra de Banet es fa una anàlisis i crítica al sistema actual amb una finalitat pedagògica creant nous relats socials per abordar el canvi de model més sostenible que l’actual que es basa en el consum excessiu. Rosalia Banet és doctora en Belles Arts per la Universitat de Vigo i ha realitzat exposicions per arreu de Catalunya, Espanya i el món, així com també ha rebut diferents beques i premis.
Per altra part, el segon premi de la Biennal (accéssit del certamen) , dotat amb 3.000 euros, va ser per l’obra titulada Pols Taca del Col·lectiu Taca, de mides 35 x 25 x 45 cm. El jurat va decidir concedir aquest premi per la presentació d’un projecte molt futurista i innovador ja que els artistes han utilitzat la tecnologia 3D per dur a terme la impressió de la que ells anomenen El fruit del futur.
Tant el disseny, el relat i l’enginy com els artistes presenten “aquest fruit del futur” i el comparen i el contraposen amb la fruita tradicional fa que aconsegueixin fer-nos reflexionar de la forma com gaudim quant ingerim la fruita tradicional amb el Soylent, que és el menjar del futur i que es consumeix d’una forma freda, robòtica i insípida, és a dir, es consumeix telemàticament.
També cal destacar la posada en escena i el muntatge del projecte guanyador que és “una natura morta” (el Soylent, l’agar-agar i els productes vegans) a través d’una planxa d’alumini i un braç per suportar les pantalles planes.
El Pau Magrané és professor de gràfics 3D a l’Escola d’Art La Industrial i grau de Multimèdia de la UOC. Mentre que l’Ariadna és llicenciada en Belles Arts i Màster en produccions artístiques i recerca per la Universitat de Barcelona i doctorada en Art i Disseny per l’Escola Eina de Barcelona. Tot seguit es va fer la inauguració de l’exposició de la 5a Biennal a la Sala Àgora del consistori amb la interpretació del duo de violoncels format per Àngela Guillen i Guillem Vallvé.
Premis de fotografia, Poesia i Narrativa Marítima
L’entrega de premis va ser el punt de partida de la Festa Major de la Immaculada de Cambrils. A part dels premis de la Biennal també es van lliurar els Premis de Fotografia, Poesia i Narrativa Marítima.
En l’apartat de Fotografia, que aquest any celebra la seva 31a edició, el guanyador ha estat Pandula Bandara, de Sri Lanka. El premi va ser concedit per l’Agrupació Fotogràfica de Cambrils. Cal dir que abans de l’entrega de premis es va fer la inauguració de l’exposició de fotografies seleccionades a la sala Àmbits del Centre Cultural del municipi.
Pel que fa a l’11è Premi de Poesia Vila de Cambrils el jurat va seleccionar Jordi Ginesta Portet de Centelles com a guanyador per l’obra Cartografies i Anna Molina Casado de Castellet i la Gornal, amb un accèsit, per l’obra Amb l’ànima al descobert.
Finalment el premi de Narrativa Marítima Josep Lluís Savall es va declarar desert donat que el jurat va creure que les obres presentades no s'ajustaven a la qualitat exigible.