M_Online_BONART_1280X150

nazioartekoa

L’art alliberador. La capacitat d’invertir la mirada

L’art alliberador. La capacitat d’invertir la mirada
bonart - 16/09/22

L’inici de la temporada expositiva 2022-2023 planteja tot un seguit d’exposicions que ens conviden a mirar i experimentar l’art des de l’alliberament de l’educació formal. En temps d’incerteses, els límits entre normalitat i marginalitat es difuminen i el món de l’art no hi és indiferent. Les propostes expositives traspuen les inquietuds d’uns subjectes que es mouen i es desplacen entre diverses perspectives, tot buscant construir la seva personal versió del món.

Picasso i Chanel

El Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid torna a reunir art i moda en un nou projecte expositiu que, de l’11 d’octubre al 15 de gener, explora les continuïtats creatives de dos grans creadors del segle XX: Pablo Picasso i Gabrielle Chanel. Picasso i Chanel es van conèixer la primavera del 1917, segurament a través de Jean Cocteau o de Misia Sert, i van col·laborar professionalment en dues ocasions, totes dues amb Cocteau: a Antígona (1922) i al ballet de Serguei Diàguilev Le train bleu (1924). La mostra s’organitza en quatre grans seccions que, en ordre cronològic, abracen des del 1915 fins al 1925. 

Una mirada poc freqüent cap a un artista és la que ofereix també el Centro Botín (Santander), que organitza la primera retrospectiva de l’obra dibuixística de Juan Muñoz. Sota el títol Juan Muñoz: dibujos 1982-2000, l’exposició aplega 200 obres cedides per institucions i col·leccionistes privats que ofereixen una perspectiva completa d’una faceta fonamental i constant en l’obra de l’artista. Per Muñoz, el dibuix exerceix un paper especial: el dibuix com a idea, com a esbós o com a obra desenvolupada íntegrament en paper.

Tosquelles al Reina Sofia

El Museu Reina Sofia acull la mostra Francesc Tosquelles. Como una máquina de coser en un campo de trigo, comissariada per Carles Guerra i Joana Masó. El títol de l’exposició remet a la frase de Lautréamont que va inspirar els surrealistes per defensar l’atzar de la bellesa: “Bell com la trobada fortuïta d’una màquina de cosir amb un paraigua sobre una taula de dissecció.” 

L’art alliberador. La capacitat d’invertir la mirada Francesc Tosquellas subjectant un vaixell d'Auguste Forestier, 1947. Arxiu particular

Francesc Tosquelles (Reus, 1912 - Granges d’Òlt, 1994) va fer de l’escriptura, l’art i el teatre instruments bàsics de la teràpia; sintetitza la seva concepció de la psiquiatria com una reunió de realitats aparentment alienes, lligades a la terra, al món del treball col·lectiu, a la natura, al camp de blat. La mostra recull la trajectòria biogràfica i el context polític, cultural i professional de Tosquelles a través de documents, fotografies i enregistraments on s’exposa la seva concepció de la pràctica psiquiàtrica. A més, s’hi presenten peces creades per artistes i malalts mentals de l’hospital de Saint-Alban procedents de la Col·lecció de l’Art Brut de Lausana i d’altres col·leccions particulars. Un art alliberat de les constriccions de la raó i de l’educació formal.

Invertir l’ull i l’Arte Povera 

Els artistes italians dels anys 60 i principis dels 70 arriben al Jeu de Paume en una mostra que porta per títol Reversing the eye i que es podrà visitar de l’11 d’octubre al 29 de gener.

La mostra, centrada al voltant del grup Arte Povera, s’obrirà a diversos companys de viatge del moviment per tal d’estudiar la posició de les avantguardes italianes davant la fotografia i la imatge en moviment. Entre les obres que s’hi exhibeixen, podem trobar des de les pintures de miralls de Michelangelo Pistoletto fins a les fotografies a gran escala sobre tela de Giulio Paolini i Giovanni Anselmo, les obres fotocopiades d’Alighiero Boetti, els fotomatons de Franco Vaccari o els vídeos de performance de Luciano Giaccari. Tots ells ofereixen una panoràmica dels experiments visuals de l’avantguarda italiana en el camp de la imatge.

L’art alliberador. La capacitat d’invertir la mirada Wolfgang Tillmans: To look without fear

Mirar sense por

Per la seva banda, el MoMA ens planteja també una nova mirada. En aquesta ocasió, cap a Wolfgang Tillmans (Remscheid, Alemanya, 1968), considerat avui dia com un dels artistes més innovadors del mitjà fotogràfic. Wolfgang Tillmans: To look without fear, que es podrà visitar del 12 de setembre a l’1 de gener, ens convida a experimentar la visió que té l’artista de la manera com es viu avui. Els seus treballs qüestionen contínuament els nostres valors i jerarquies associades tradicionalment a la fotografia. “L’espectador... hauria d’entrar al meu treball a través dels seus propis ulls i de les seves pròpies vides”, afirma Wolfgang Tillmans. Des d’imatges extàtiques de la vida nocturna fins a imatges abstractes fetes sense càmera, de retrats sensibles a projeccions de diapositives arquitectòniques, de documents de moviments socials a natures mortes d’ampits de finestres, de fenòmens astronòmics a nus íntims, Tillmans ha explorat aparentment tots els gèneres de fotografia imaginables, experimentant contínuament com fer-ho. Tillmans considera que el paper de l’artista és el d’un “amplificador” de causes socials i polítiques, i el seu enfocament està animat per la preocupació per les possibilitats de forjar connexions i la idea de convivència.

20241120_Dones_Bonart_180x180PB_Online_BONART_180X180

Interesatuko
zaizu
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88