Des del 11 de juny fins al 18 de setembre d’enguany que es pot visitar l’exposició temporal de Meriem Bennani, Kahlil Joseph i Karrabing Film Collective al Eye Filmmusuem de la ciutat d’Amsterdam, que són els tres guanyadors recents de l’Eye Art & Film Prize. Un dels trets més destacats del treball d’aquests tres artistes és el seu compromís amb el món i la manera com travessen sense esforç les fronteres entre el cinema, el documental i l'art visual.
En aquesta mostra podem apreciar el treball de Meriem Bennani, que va guanyar el premi el 2019 amb les seves pel·lícules i instal·lacions refrescants, una mica disruptives i innovadores. Nascuda a Rabat el 1988, aconsegueix explorar de manera lúdica temes contemporanis –i tabús– en els àmbits de gènere, identitat, migració i biotecnologia en pel·lícules on l'animació 3D dóna un toc surrealista al món. Bennani qüestiona les formes tradicionals de cinema i documental, provocant debats sobre temes sensibles com els hijabs, el neocolonialisme i els refugiats. El món de Bennani està poblat per un elenc de cocodrils parlants, sargantanes, rucs i altres personatges.
La seva obra és una representació de la cultura nord-africana, en la qual desafia els espectadors a reconsiderar les seves suposicions, hàbits de visió i orientació cultural-política. Utilitzant el vídeo mapping per projectar pel·lícules sobre tot tipus de superfícies i objectes en instal·lacions que omplen l'espai, submergeix els visitants en un flux d'imatges i sons aclaparador i de colors vius. Per la seva part, Kahlil Joseph, situa el seu treball en la intersecció del cinema, l'art visual, la música pop i la crítica cultural. Nascut a Seattle el 1981, va saltar a la fama amb els seus videoclips pioners per a músics com Kendrick Lamar, FKA twigs i Beyoncé. Des de llavors, ha ampliat el seu abast per incloure instal·lacions de vídeo a gran escala en què explora i celebra la cultura negra als Estats Units.
Amb el seu treball critica els estereotips i desgrana les estructures de poder dels principals mitjans de comunicació. A més, defuig els tòpics i proporciona una plataforma per a imatges poques vegades vistes. Transmet el seu comentari polític amb un estil visual refinat, una vibrant barreja de ficció i realitat, so i imatge.
El guanyador més recent (2021) és el Karrabing Film Collective, que consisteix en un grup d'habitants indígenes dels Territoris del Nord d'Austràlia. Junts fan pel·lícules que expliquen històries sobre les seves vides, en les quals s'enfronten cada dia als efectes destructius del colonialisme: desigualtat social, pobresa, pèrdua cultural i contaminació.
La desesperació, però, no és la preocupació central. De fet, les seves obres estan plenes d'humor, lleugeresa i espontaneïtat. En les seves pel·lícules ofereixen una nova perspectiva sobre la vida indígena des de dins. No són l'"altre" inferior dels mitjans colonials, ni són un poble romàntic, primitiu o víctima impotent. El col·lectiu utilitza el cinema per reparar i enfortir la connexió entre ells mateixos, la seva pàtria i els seus avantpassats, així és com sostenen la seva cultura. A més, funcionen sense jerarquies, guions ni escenaris.
Cal recordar que cada any Eye atorga el Premi Eye Art & Film a un artista o cineasta que faci una contribució important a la intersecció del cinema i l'art visual. El premi va ser establert el 2015 per Eye i el Paddy and Joan Leigh Fermor Arts Fund. El guanyador del premi pot utilitzar el premi anual de 25.000 lliures britàniques per crear nous treballs.
Exposició Permanent i exposició especial de cartells
Per altra part, en la planta baixa del Eye Filmmuseum també es pot visitar l’exposició permanent que explica com eren els equips de cinema i les tires de pel·lícules i quins desenvolupaments tecnològics ha experimentat el cinema. També el visitant pot gaudir dels diversos objectes que ressalten el món de la imatge en moviment i de la col·lecció especial de més de 52.000 cartells de pel·lícules úniques. Entre ells es troben cartells des dels primers temps del cinema fins a les últimes superproduccions i pel·lícules d'Arthouse.
Aquests cartells ofereixen una visió general no només de la història del cinema, sinó també de l'evolució del disseny gràfic. Els horaris de visita al Eye Film Institute d’Amsterdam són de dilluns a diumenge de 10:00 a 19:00 hores del vespre.