Del 5 al 15 d’agost que es podrà visitar l’exposició d’art digital (In)visible, Digital Exhibition, Bits of Carmen Thyssen a la Plaça de l’Abadia (exterior del Monestir de Sant Feliu de Guíxols).
Aquesta exposició és un repte important i una gran aportació al projecte del futur Museu. Des de 2012 a l’Espai Carmen Thyssen s'ha anat treballant diferents aspectes de la col·lecció i dels seus significants proposant al públic diferents maneres d’apropar la seva mirada a l’art, sempre tenint en compte dos objectius principals: posar en valor la Col·lecció de pintura catalana, ànima del futur museu, i explicar-la amb veu del segle XXI. La creativitat és l’embrió d’aquesta proposta que s’ha concretat en una exposició digital a partir de la qual poder explicar el nou espai del Museu Carmen Thyssen de Sant Feliu de Guíxols i la col·lecció de pintura catalana. La creació artística, audiovisual i tècnica d’aquesta exposició ha anat a càrrec de nueveojos i ha comptat amb el comissariat de Pilar Giró.
Un total de 33 obres representatives han estat seleccionades del conjunt d’autors que conformen la secció de pintura catalana de la col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza. Totes elles, excepte una de Josep Amat, en alguna ocasió s’han pogut veure físicament a l’Espai Carmen Thyssen. Aquesta decisió va en consonància amb la tasca que es porta fent des de 2012, apropant al públic la col·lecció catalana i obrint la porta a tot el que està per venir.
Dins d’aquest museu de lluma l’exterior i l’aire lliure, s’hi creen les parets virtuals en les quals es projectaran les imatges dels quadres. Les obres aniran apareixent progressivament, fins a obtenir una visió simultània de màxim tres obres a la vegada. El discurs expositiu s’ha construït com si el visitant fos realmenta dins del museu, visitant les diferents sales organitzades tant per temàtiques com pel diàleg estètic entre les diferents peces. És d’aquesta manera que es convida a l’espectador a un viatge sensitiu i emocional a través de l’art.
Per altra part, el fil conductor de l’exposició és un homenatge a l’art pictòric. Per a la presentació la narrativa de les 33 obres es distribueix en 11 diàlegs estètics organitzats en 3 àmbits temàtics.
El primer, pren com a protagonista el paisatge i l’espectador; el segon grup, parteix de la figura humana com a vincle entre l’escena pintada i l’espectador; mentre que el tercer grup, el formen obres inspirades en imatges de mar, de platja i d’estiu.
Per la seva part, Pilar Giró ha creat un poema dedicat a l’art pictòric en el que s’ha basat el fil conductor de la narrativa de l’exposició.
(In)visible, un joc de paraules
El títol de l’exposició (In)visible és un joc de paraules que funciona en català, castellà, francès i anglès. A la vegada té un doble sentit, en tant que ret un sentithomenatge a l’art pictòric des de la seva més profunda essència: la llum sense la qual tot es torna invisible.
D’una banda el títol està inspirat en la cèlebre frase de Paul Klee “l’art fa visible el que no ho és”, mostrant les peces que al museu seran allà físicament. A més, (In)visible també fa referència als conceptes que Gombrich va desenvolupar en el seu tractat Art i il·lusió i en les reflexions de Panofsky al voltant de la significació estètica de la llum. D’altra banda, seguint les passes del Museu Imaginari de Malraux, però aquest cop en comptes de fotografies físiques, aquí es tracta d’una exposició digital construïda amb llum, aconseguint una immersió en el visible d’allò invisible, convidant a la transfiguració del sentiment d’il·lusió que es projecta des de les obres d’art. Per aquesta raó (In) està entre parèntesi, fonèticament “invisible”, gràficament “en el visible”, cercant potenciar mitjançant la poesia visual ambdós significats, unint creació i tecnologia.
L’entrada a l’exposició és gratuïta i els horaris de visita són de les 22 a les 24 hores a la Plaça de l’Abadia del municipi.