BW24_Revista-Bonart_5

albisteak

Rafel G. Bianchi, Premi de Pintura 2022 de la Fundació Vila Casas

Rafel G. Bianchi, Premi de Pintura 2022 de la Fundació Vila Casas
bonart barcelona - 05/07/22

La Fundació Vila Casas ha atorgat el Premi de Pintura 2022 a l’artista Rafel G. Bianchi (Olot, Girona, 1967) per l’obra El col·leccionista absent, III (2022), que forma part d’una sèrie iniciada el 2015 en què l’artista pren com a punt de partida la primera versió del quadre El col·leccionista d’estampes (1863) de Marià Fortuny. Bianchi recrea l’espai de l’obra del pintor reusenc i hi situa obres d’art contemporànies i personatges actuals per parlar del col·leccionisme i el concepte d'imitació en l’art. 

L’obra premiada està dotada amb 12.000 € i passarà a ser propietat de la Fundació Vila Casas, i l’artista guanyador durà a terme una exposició individual a Can Framis l’any 2023. 

El veredicte del jurat –format per Gisela Chillida, Natàlia Chocarro, Marc Domènech, Conxita Oliver, Antonio Sagnier, Àlex Susanna i Antoni Vila Casas– s’ha fet públic el 4 de juliol, a les 19h a Can Framis (Barcelona), durant l’acte d’inauguració de l’exposició dels Finalistes del Premi. 

Per a la Fundació Vila Casas, la cita amb els Premis de Pintura, Escul- tura i Fotografia –que se celebren anualment i de manera rotativa– ha esdevingut una de les fites més significatives per tal com li permet fomentar la creació, reconèixer el talent emergent, valorar el context artístic actual i enfortir el teixit creatiu.

Com destaca Àlex Susanna, director d’art de la Fundació Vila Casas, “per a nosaltres el premi anual de la FVC és un moment molt especial del curs, que ens permet prendre el pols de la creació artística contem- porània del nostre país. Enguany hem quedat molt sorpresos, no sols per l’altíssima participació, sinó encara més per la qualitat de les obres presentades, que ens mostren fins a quin punt les noves generacions aposten sense complexos per la pintura en uns temps en què molts museus d’art contemporani li han girat l’esquena. Comprovar doncs fins a quin punt el llenguatge pictòric permet reflectir les tensions i contradiccions del nostre present resulta una molt bona notícia. Dit d’una altra manera, als membres del jurat no ens ho han posat gens fàcil, i això és molt d’agrair”.

L’èxit de participació de l’edició del Premi de Pintura 2022, amb 616 inscripcions, −que supera totes les edicions anteriors de les tres disci- plines− constata com aquests premis són necessaris i juguen un paper important dins del món de l’art del país.

Exposició del Premi de Pintura 2022

L'exposició, que es podrà veure a Can Framis fins al 18 de setembre, presenta la selecció dels finalistes del Premi de Pintura 2022 i permet conèixer les obres de 30 artistes de diverses generacions, procedències i llenguatges, tot oferint una radiografia del panorama de la pintura catalana contemporània.

Els nombrosos motius que ens proposen les pintures exposades –des del paisatge fins a la política o la reflexió entorn de la pròpia pintura− travessen un ampli ventall generacional d’artistes que, des d’interessos diversos, han triat la pintura per desenvolupar el seu treball, en un context artístic on aquesta disciplina ha estat sovint menystinguda per les institucions dedicades a l’art contemporani. A més a més, en aquesta tria podem trobar vincles que tracen influències i mostren com les ge- neracions més joves prenen de referència els seus predecessors.

Aquesta exposició fa evident que l’aposta per la pintura no només no deixa de créixer sinó que n’assegura el futur. Artistes de llarga i mitja trajectòria conviuen amb un gran grup de creadors nascuts a la dècada dels anys vuitanta i noranta −gairebé la meitat dels finalistes−; una ge- neració que s’ha format en la multidisciplinarietat i en la prevalença del conceptual i que, malgrat això, creen una obra volgudament pictòrica, tot i que hi ressonin altres llenguatges com la performance, el vídeo o la instal·lació.

En aquest sentit, veiem com la pintura actual està empeltada de l’entorn i del seu temps, i n’ha expandit els límits tant matèrics com processuals: en la tècnica es barregen materials tradicionals amb altres d’actuals i en alguns casos l’obra final forma part d’un projecte o una investigació més extensa que sovint planteja problemàtiques socials o polítiques. I aquesta riquesa és reconeguda cada cop més per les galeries del país amb presència internacional, que representen molts dels artistes aquí exposats.

Els 30 artistes finalistes que s’hi exposen són: Eladio Aguilera, Alejandra Atarés, Rafel G. Bianchi, Sara Bonache, Jose Bonell, Bernat Daviu, Gonzalo Elvira, Miquel Garcia, Elena Kervinen, Gala Knörr, Lola Lasurt, Pere Llobera, Francesca Llopis, Justine Lotus, Ariadna Mangrané, Irma Marco, Maria Mercader, Muma, Narotzky, José Luis Pascual, Jorge R. Pombo, Ignasi Prat Altimira, Francesc Ruiz Abad, Bea Sarrias, Manolo Sierra, Joan Soler, Ramon Surinyac, Guim Tió Zarraluki, Jordi Torrent i Clara Vidal.

Imatge: El col·leccionista absent III, 2022 ©Rafel G. Bianchi

BW24_Revista-Bonart_3inclassificables

Interesatuko
zaizu
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88