Per norma general, l’apreciació estètica d’una fotografia –com la de qualsevol obra d’art– guanya en descobrir més sobre els secrets que l’envolten. Aquesta informació, que el veritable amant de l’art s’afanya a buscar en els textos de sala i les cartel·les de les exposicions, tot sovint queda reduïda al títol de les peces, obligant els més insatisfets a recórrer el bast món informatiu d’Internet per saciar la seva curiositat. Foto Colectania, però, ens ho posa fàcil, servint-nos en safata aquest exercici híbrid entre tafaneria i admiració a l’exposició Basat en històries reals, comissariada per la directora artística de la fundació, Irene Mendoza, que es pot veure al Centre d’art d’Escaldes-Engordany (Andorra) fins a l’11 de juny del 2022.
A la mostra no només s’hi exposen 125 fotografies originals pertanyents a la prestigiosa col·lecció, un dels fons més complets de fotografia ibèrica des del 1950 fins a l’actualitat, sinó també els secrets de cada una de les obres. Testimonis dels propis artistes o de gent propera al seu entorn que han pogut recollir gràcies a la complicitat de molts dels autors amb aquesta fundació sense ànim de lucre, que donen llum a aquelles històries que s’hi amaguen a darrera i que tant sovint trobem a faltar a les mostres. Històries que remeten a les intencions i les experiències de qui les va crear i que donen claus de sentit i de context que moltes vegades passen desapercebudes.
Però qui són els protagonistes d’aquests relats? Entre els més de 50 artistes exposats, trobem noms de l’alçada de Joan Fontcuberta, Xavier Miserachs, Joan Colom o Chema Madoz, aquest últim autor de les dos primeres fotografies amb què es va iniciar la col·lecció, ara ja de més 3.000 exemplars. És destacable també la presència femenina a la mostra, representada, entre d’altres, per la Premi Nacional de fotografia 2021 Pilar Aymerich i per dos de les úniques quinze fotògrafes dones que formen part del centenar de membres de l’Agència Magnum: Cristina García Rodero i Cristina de Middle.
Així, podem trobar tant la fotografia de Leopoldo Pomés com el relat de Karin Leiz, dona i model de l'artista, sobre les circumstàncies en què es va crear la famosa Imagen blanca; fotografia i testimoni de Carlos Pérez Siquer, que explica el motiu de la seva única instantània agressiva quan una gitana alletant el va maleir per intentar-la retratar; o la fotografia preferida de Carlos Cánovas de l’autor Francisco Gómez que descriu com “un bell exemple d’el·lipsi”. Tots els moments d’aquesta mostra són una invitació a tornar a mirar, a aprofundir en les imatges i a descobrir nous relats que no són els que acostumen a aparèixer als llibres de text.
L’exposició es divideix en quatre àmbits: Àlbum personal, L’altra història de les fotografies, Paisatges reals - paisatges imaginats i Històries construïdes. I, per a qui no hagi tingut prou amb els textos que acompanyen les obres, uns codi QR al costat de cada una de les peces li permetran accedir a altres continguts del web de Foto Colectània: altres imatges de les sèries i recursos vinculats. Per la seva banda, el Centre d’art d’Escaldes-Engordany ha ofert visites guiades i tallers familiars per apropar petits i grans als continguts de la mostra. Amb tota aquesta mà de recursos a l’abast, què difícil serà sortir d’aquesta exposició ni amb una mica de curiositat!