Maria Bleda (Castelló, 1969) i José María Rosa (Albacete, 1970) són una de les referències més destacades de la fotografia espanyola contemporània i es compten entre els artistes de la seva generació que han abordat amb més atenció les complexitats relatives a la noció de paisatge des de l'àmbit de la fotografia contemporània. Al llarg de tres dècades, han dut a terme una de les exploracions més intenses i rigoroses al voltant dels vincles que entrellacen la representació del territori amb la història.
KBr Fundació MAPFRE Barcelona dedica una exhaustiva mostra a Bleda y Rosa que constitueix la retrospectiva més àmplia realitzada fins ara que recorre la seva trajectòria reunint per primer cop el conjunt de la seva obra, tot oferint una perspectiva excepcional tenint en compte l'extensió de les sèries.
Bleda y Rosa Mercado [Mercat]. Porta del mercat de Milet. Museu de Pèrgam, Berlín, 2021. Sèrie Tipologías, En procés des del 2007 12 fotografies © Bleda y Rosa, VEGAP, Barcelona, 2022
La mostra, que es podrà visitar del 26 de maig al 4 de setembre, està comissariada per Marta Dahó i es presenta com una instal·lació pensada específicament per a aquest espai. La mostra, que inclou els grans eixos discursius del seu treball –entre els quals destaquen la dialèctica entre paisatge i territori, entre història i memòria, entre imatge i text– ens permet aprofundir en el calat de la seva proposta artística alhora que configura nous camps d'anàlisi als àmbits temàtics presents a la seva obra. En aquest sentit, el plantejament expositiu recorre els grans eixos discursius del seu treball, entre els quals destaquen la dialèctica entre el paisatge i el territori, així com la narrativitat de les imatges en relació amb els relats històrics i l'experiència personal.
L'exposició Bleda y Rosa aplega 9 videoinstal·lacions formades per un total de 264 imatges, entre les quals s'hi exhibeixen Camps de futbol, Camps de batalla, Origen i Promptuari, algunes de les sèries fotogràfiques més rellevants de la seva trajectòria. Com explica la comissària de la mostra: "La singularitat del plantejament de Bleda y Rosa rau en el caràcter conceptual de la seva pràctica artística. Amb uns gestos subtils però dislocadors, introduint desviaments i deturant certeses en allò que es dona per fet, obren interrogants en el mateix camp de la representació fotogràfica, com també en allò relatiu a la tensió entre paisatge i territori, o a les problemàtiques que acompanyen la comprensió de la història com a relat incontestable i unívoc".
Bleda y Rosa Mandíbula de Sitges. Sitges, 2005. Sèrie Origen, en proceso desde 2003 31 fotografías © Bleda y Rosa, VEGAP, Barcelona, 2022
A partir d’un enfocament que entén l’espai expositiu com un lloc d’assaig i reflexió, aquesta vegada els artistes han triat de presentar el seu treball com una videoinstal·lació site-specific, és a dir, com una mostra pensada específicament per a l’espai que l’acull. En aquesta proposta expositiva, l’objecte fotogràfic desapareix i les projeccions conviden a experimentar la seva obra amb uns altres ritmes de contemplació, com també a descobrir noves associacions entre les imatges que componen cada sèrie.
Les imatges de Bleda y Rosa destaquen per la seva lentitud, per un treball d’investigació previ i per la necessitat de captar pausadament una imatge o –el que sembla ser el mateix per als artistes– per la idea de narrar, a través d’una sèrie d’imatges, un passat que corre el risc de desaparèixer si l’encotillem en un sol significat. "Des d’un enfocament proper a una sensibilitat arqueològica, Bleda y Rosa evoquen les memòries latents que travessen d’una manera menys explícita els llocs d’interès patrimonial. Les seves obres no solament ens permeten contemplar allò que encara no hem imaginat, sinó que també obren una reflexió important sobre els processos de museïtzació del passat", apunta Marta Dahó.
Bleda y Rosa Bunker Hill, 17 de junio de 1775 [Bunker Hill, 17 de juny del 1775], Boston, 2014. Sèrie Camps de batalla, 1994-2016 63 fotografies © Bleda y Rosa, VEGAP, Barcelona, 2022
Amb les seves fotografies, els artistes obren diferents escletxes per les quals s’escolen altres maneres de veure, de recordar i de concebre el passat al marge dels cànons establerts i les institucions. En aquest sentit, el seu treball remet a la figura de l’"àngel de la Història" de Walter Benjamin, que mirava enrere i contemplava un esdevenir que no avançava cap al progrés, sinó que estava completament en ruïnes, i al qual només li quedava l’esperança de poder ser reconstruït potser amb un resultat diferent.
Bleda y Rosa van ser guardonats l’any 2008 amb el Premi Nacional de Fotografia La seva obra forma part de nombroses col·leccions d’art públiques i privades, com les del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, el Musée d’Art Moderne de Céret (EPCC), la Fundació ”la Caixa”, el Banco de España, el Fonds National d’Art Contemporain de França, la Colección Banco Espírito Santo de Portugal o la Fundación MAPFRE.