La Fundació Lluís Coromina inaugura el 5 d'abril a les 19 h. l'exposició El blanc il·lumina, una mostra d’escultures de l’artista català Lluís Vilà a l’Espai Eat Art de Banyoles. La mostra es podrà visitar fins al 30 d'abril del 2022.
La mostra El blanc il·lumina se centra en la sèrie d’escultures Nautes de Lluís Vilà, un conjunt de figures antropomorfes que incorporen un element recurrent al llarg de la trajectòria de l’artista: el pa, símbol de la nostra civilització. Els Nautes són peces escultòriques en forma de personatges que s’enfronten a allò desconegut, amb una barreja de consciència i inconsciència marcada per una curiositat sense límits. El blanc il·lumina és un viatge vers la humanitat, amb un conjunt d’escultures úniques, algunes d’elles amb branques i referències a la natura, en què es presenta l’ésser humà com a part d’un tot.
Lluís Vilà i Vendrell fou un artista català amb una àmplia trajectòria en pintura, escultura i disseny. Va iniciar la seva activitat artística a principis dels anys 70 i, des dels seus inicis fins a mitjans dels anys 80, va treballar en el camp de la investigació i la instal·lació dins els corrents conceptuals de l’eat art i l’art fungible. Amb el pas del temps, va deixar enrere les referències directes als elements comestibles i, sense perdre la seva essència, va començar a treballar amb nous materials com el ferro i la pintura sobre paper. En aquesta nova etapa, es va interessar per l’embolcall del menjar en conserva, és a dir, les llaunes, i va presentar diverses escultures amb ferro i sense volum, que van ser presentades a la Sala Vinçon de Barcelona (1990) i a la Sala Tránsito de Madrid (1991).
Una constant en la seva obra és la utilització de materials fungibles, així com la seva crítica dirigida a la societat de consum, que va quedar perfectament reflectida a l’exposició Àlef (1996), treball en què va utilitzar la seva pròpia sang com a pintura i que es va presentar a la galeria Alter Ego de Barcelona. A partir d’aquest moment, integra el seu propi llenguatge pictòric i escultòric i crea diverses sèries d’escultures com Navegants (1995-1997), Contraris (1995) o Logos (2001). Un dels treballs més recents es Nautes (2006), una obra que s’acosta cada vegada més a l’art conceptual i en què l’artista reflexiona amb un to irònic, paradoxal i crític a través d’escultures i pintures de cos infantil que renuncien a la seva iconografia del cos habitual.