Baner-1280x150-px

Erakusketak

Jaume Plensa reobre amb els seus rostres silents l'ampliació del Museu d'Art de Ceret

Jaume Plensa reobre amb els seus rostres silents l\'ampliació del Museu d\'Art de Ceret

Jaume Plensa, un dels artistes més internacionals de casa nostra, reobre l'ampliació del Museu de Ceret, que des de sempre ha tingut uns lligams intensos amb el principat. L'exposició és la segona en un període relativament curt de l'autor, que comentava "sempre és més complexa una segona exposició que una primera". El museu, que ha estat tancat des del novembre del 2019, s’ha ampliat amb 1.300 m2 adicionals i amb una nova museografia per a la part de la col.lecció permanent. En la primera planta, la gran sala d’exposicions té una superfície de 550 m2. Una planta adicional es dedica ara a rebre el públic i un mirador ofereix una vista del paisatge de Ceret i de l'emblemàtic Canigó que va veure, entre altres, l'èxode dels refugiats republicans després de perdre la Guerra Civil Espanyola. Gràcies a aquest mirador, es permet descobrir els paisatges que es veuen en les pintures de les col.leccions. Actualment, el nou pavelló es dedica exclussivament a les exposicions temporals i l’edifici considerat “històric” a la col.lecció permanent, que ha rebut una nova presentació  de la mà de l'escenògraf Olivier Arnaudo, que ha treballat per modificar l’arquitectura interior de les sales.

Aquesta nova operació d’expansió que ja feia quinze anys que es projectava ha tingut un cost de més de set milions d'euros. Els responsables de l’establiment públic de cooperació cultural (ciutat de Ceret, Departament dels Pirineus Orientals, Regió d’Occitània) ha fet possible dotar el Museu d’Art Modern de Ceret d’una nova sala dissenyada pel despatx d’arquitectura Pierre-Louis Faloci (Gran Premi Nacional d’Arquitectura 2018). El museu de Ceret es va crear el 1950 i està ubicat en el lloc d'un antic convent carmelita, es va convertir al segle XIX en la seu del mariscal i de la presó. Cal recordar que aquesta seu va ser reformada i ampliada el 1993, inaugurada per Mitterand, fou obra de l'arquitecte Jaume Freixa (a qui devem l'ampliació de la Fundació Miró de Barcelona), i que presenta una notable arquitectura mediterrània. Segons declaracions de la directora i conservadora jefa del Museu d’Art Modern de Ceret, Nathalie Gallissot “En els dos últims anys s'ha produït moltes obres a nivell intern, treballs de reforma, inventari, tot el que un museu li costa duu a terme perquè gairebé mai està tancat. Ara reobrim el museu amb aquest nou pavelló, però també amb una renovació completa de la col lecció permanent".

Pel que fa la col.lecció contemporània del Museu, s’ha escollit a l’artista Alain Clément (Neuilly-sur-Seine, 1941), que ja ha exposat diverses vegades al museu i coneix molt bé la seva col.lecció. Actualment Clément viu i treballa entre Nimes i París, on té  els seus dos estudis, i viatja regularment a Berlin. 

 

PLENSA DENÚNCIA LA GUERRA A TRAVÉS D'ESCULTURES SILENTS

Després de l'èxit de l'exposició “El silenci del pensament” el 2015 al Museu d'Art Modern de Ceret, l’escultor català torna per a la inauguració de la nova sala d'exposicions temporals amb escultures silents que volen ser una denúncia sobre la guerra d'Ucraïna. En aquesta mostra, Plensa presenta algunes peces inèdites que ha guardat al seu estudi de Barcelona exclusivament per aquesta mostra. Un total de tretze escultures i una vintena de dibuixos originals de gran format, totes peces recents realitzades entre 2019 i 2021, constitueixen l'exposició que explora la temàtica del rostre, que s'ha convertit en un tema favorit per a l'artista. Cal dir que aquestes obres van ser seleccionades fa tres anys. Des de llavors, mai han estat presentades juntes i es reuneixen aquí  per primera vegada.

El títol de l’exposició titulada “Cada cara és un lloc”, segons Plensa, “s’ha extret de textos i poemes escrits per mi i que han estat publicats al llibre que acompanya la meva exposició”. L’obra de Plensa reflexa el seu amor per la poesia. La seva biblioteda inclou a escriptors com William Shakespeare, William Blake, Dante i Charles Baudelaire. Segons l’escultor “aquests quatre poetes em van ajudar a construir-me a mi mateix. El poeta respira el moment, a diferència del novelista, que el seu objetiu és el de narrar. Ho veig com un barometre de la societat. La poesia parla de l'absolut. A Macbeth de Shakespeare, que és una obra que m’agrada molt, el Macbeth acaba matant al rei, però sobretot mata la possibilitat de dormir, atormentat pel remordiment. No ha matat allò físic, sinó l’abstracció. Hi ha una concepció exacta de l’escultura que he fet meva”.

Jaume Plensa neix a Barcelona el 1955. Estudia a l'Escola d'Art i Disseny de la Llotja i a l'Escola de Belles Arts de Sant Jordi. Des del 1980, any de la seva primera exposició a Barcelona, ha viscut i treballat a Berlín, Brussel.les, Anglaterra, França i Estats Units, a més de la capital catalana. Ha ensenyat a l'Escola Nacional Superior de Belles Arts de París i ha col laborat regularment amb l'Institut d'Art de Chicago com a professor visitant. Una part important de la seva obra està dedicada a les escultures en espais públics. Instal.lades en ciutats d'Espanya, França, Japó, Anglaterra, Corea, Alemanya, Canadà, Andorra i Estats Units. Aquestes obres han rebut nombrosos premis, entre ells el Mash Award for Excellence in Public Sculpture de Londres el 2009 per la seva instal.lació Dream.

L’escultura de Plensa tamb s'ha exposat en nombroses galeries i museus d'arreu i "La Crown Fountain", erigida al Millennium Park de Chicago el 2004 és, sens dubte, un dels seus projectes més ambiciosos. També ha realitzat projectes de teatre i òpera, especialment amb la companyia La Fura dels Baus, dissenyant decorats i vesturari. La mostra es podrà  visitar fins al 6 de juny del 2022.

Pel que fa a la propera exposició del Museu, aquesta serà la de L’escola de París (1900-1939) Chagall, Modigliani, Soutine i Cia. Col.leccions del Centre Pompidou del 9 de juliol al 13 de novembre d’enguany. La mostra farà un homenatge a la generació d’artistes de gran talent de l’escola de París des de la primera d cada del segle XX fins als inicis de la Segona Guerra Mundial provinents dels països de l’Europa de d’Est.

Els horaris de visita al museu des del 1 de setembre fins al 30 de juny són de dimarts a diumenge, de 10:00 a 18:00 hores i al juliol i agost, tots els dies, inclosos diumenges i festius de 10:00 a 19:00 hores.

thumbnail_Centre Pere Planas nou 2021Ver_llover_Bonart_180x180 px

Interesatuko
zaizu
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90