El centre de fotografia KBr de la Fundación Mapfre inaugura el 16 de febrer les exposicions Lee Friedlander i Adolf Mas. Els ulls de Barcelona que es podran visitan fins 8 i 15 de maig respectivament.
L’exposició Lee Friedlander fa un recorregut cronològic complet per l’extensíssima obra de l’artista, que gairebé sempre l’agrupa en sèries, conjunts de fotografies que desenvolupa al llarg de diversos anys. Reconstruir l’obra heterogènia de Lee Friedlander suposa submergir-nos en un món carregat d’elements quotidians i recognoscibles que, però, després d’una reflexió pausada adquireixen un significat diferent, més complet. Considerat un dels artistes fonamentals del segle xx, després de més de seixanta anys fotografiant cada dia, continua renovant el seu llenguatge. En aquesta cerca de metàfores visuals de comprensió difícil, malgrat la seva quotidianitat aparent, la seva mirada crítica ha reflectit, sempre amb uns propòsits estrictament formals, l’enormitat i el caos de la societat nord-americana.
A la mostra se subratlla la importància d’aquests projectes, que, amb freqüència, es concreten en llibres, una altra de les seves passions: The Little Screens, The American Monument o America by Car en són només tres exemples. També s’hi presenten, a més, associacions temàtiques o estilístiques que agrupen prop de tres-centes fotografies entre retrats, autoretrats, fotografies familiars, natura, paisatge urbà, etcètera. Entre elles se n’inclouen disset de pertanyents a les Col·leccions Fundación MAPFRE, a més d’altres materials —com discos de jazz i prop de cinquanta publicacions. Tot això ens apropa a la complexa obra d’un dels fotògrafs nord-americans més influents del segle XX.
En la seva obra, Friedlander contraresta els ideals de la pràctica moderna mirant cap a la cultura de masses a la recerca d’inspiració, de manera semblant a allò que feia l’art pop, trencant així els mitjans de representació tradicionals. En aquest sentit, incorpora un repertori banal, crea arguments visuals confusos i sacseja l’espectador amb un sentit de la ironia derivat de juxtaposicions d’objectes i idees aparentment inconnexes que contrasta amb la serietat dels antics professionals.
Juegos. Gran Vía de les Cortes Catalanas Adolf Mas, 1906 © Fundació Institut Amatller d'Art Hispànic
A l'exposició Adolf Mas. Els ulls de Barcelona, Fundación MAPFRE, en col·laboració amb l’Arxiu Mas de la Fundació Institut Amatller d’Art Hispànic, presenta un recorregut per l’obra d’aquest fotògraf català, conegut per la importància de la seva tasca en l’àmbit de la fotografia patrimonial i referent imprescindible a l’hora d’entendre la transformació social de Barcelona al començament del segle XX.
Carmen Perrotta, comissària de la mostra, explica com "Les fotografies d’Adolf Mas retraten una Barcelona en plena transformació des d’una perspectiva sociocultural, artística, política i urbanística. El relat gràfic que construeix el fotògraf ens permet d’explorar una realitat que estava mutant de pell d’una manera contundent. El coneixement del seu llegat fotogràfic és fonamental per interpretar correctament certes dinàmiques vinculades a la Ciutat Comtal des del començament del segle XX."
Amb 200 fotografies i material documental divers, l’exposició «Adolf Mas. Els ulls de Barcelona» fa un ampli recorregut per l’obra d’aquesta figura clau de la fotografia noucentista catalana, dividit en quatre seccions temàtiques que recullen els aspectes centrals de la seva trajectòria.
El nucli central de la mostra inclou la producció fotogràfica generada per l’autor en el marc de Barcelona. Adolf Mas plasma els canvis arquitectònics, socials i culturals de la ciutat en unes imatges que entrecreuen el registre documental i les línies estètiques dels corrents artístics europeus contemporanis. Una Barcelona de contrastos, estratificada entre els casulls de l’extraradi i les mansions de l’eixample, entre els luxosos cafès del centre destinats al gaudi de la burgesia i les barraques erigides pels captaires de la Barceloneta.
L’exposició es completa amb una secció dedicada a les campanyes de catalogació patrimonial i a l’estructura del que ha estat reconegut com el més important arxiu fotogràfic d’Europa sobre el patrimoni espanyol: l’Arxiu Mas.
Juntament amb l’obra del fotògraf, s’hi inclouen peces d’artistes com Ramon Casas, Alexandre de Riquer o Eusebi Arnau produïdes entorn del seu establiment fotogràfic.
L’exposició s’emmarca en la línia de programació que Fundación MAPFRE ha iniciat a Barcelona en col·laboració amb institucions catalanes que custodien un ric patrimoni fotogràfic. Aquesta vegada, la mostra està organitzada en col·laboració amb la Fundació Institut Amatller d’Art Hispànic. A més, hem comptat amb la generositat de la Diputació de Barcelona, Arxiu General; la Biblioteca de Catalunya, Barcelona; l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona, Ajuntament de Barcelona; el MAE-Institut del Teatre i la col·lecció particular de la Família Pasans Bertolin, que han prestat les seves obres de manera desinteressada.
La mostra ens restitueix, així, l’extraordinari paisatge visual i la memòria col·lectiva de la Barcelona del començament del segle passat vista amb els ulls d’Adolf Mas, un dels protagonistes indiscutibles de la història de la fotografia moderna al nostre país.
Imatges:
Maria, Las Vegas, Nevada, 1970. Cortesia de l’artista i de la Fraenkel Gallery, San Francisco © Lee Friedlander, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco and Luhring Augustine, New York