El cicle de l'Cendeac 'Mirades properes' s'endinsa en el món artístic de Tatiana Abellán. 'La imatge que resta' és el títol de la conferència amb la qual l'artista murciana convida a reflexionar sobre la relació entre la fotografia i el pas del temps.
El Centre de Documentació i Estudis Avançats d'Art Contemporani de la Regió de Múrcia (Cendeac), espai dependent de la Conselleria de Turisme i Cultura al carrer de la Mare Elisa Oliver Molina s / n, acull el 30 d'abril a les 19:30h la xerrada de l'artista Tatiana Abellán dins 'Mirades properes'. Aquest cicle té com a objectiu donar a conèixer el treball de joves creadors de la Regió, els que tenen així l'oportunitat de dialogar amb el públic mentre reflexionen i comparteixen les claus del seu treball.
'La imatge que resta' és el títol de la conferència que oferirà aquesta artista visual, les creacions solen tenir com a referència l'autobiogràfic. Identitat, pell, memòria i mort són les constants que travessen tot el seu treball, en el qual el cos, bé com a mitjà, bé com a suport, té una importància radical.
En aquest sentit, 'La imatge que resta' és la imatge que falta, la qual arrabassa alguna cosa, però també és la que queda, la que roman. Sota aquesta idea, Abellán ha desenvolupat un projecte d'investigació amb el mateix nom on convida a reflexionar sobre l'estreta relació entre la fotografia i el pas del temps, entre autorepresentació i memòria, entre la imatge i la mort, i ho fa mitjançant la apropiació, l'esborrat i mutilació de fotografies trobades, que són transferides a vidres de gran format per intentar fer veure allò que no està o que no és visible.
La directora general de l'Institut de les Indústries Culturals i de les Arts (ICA), Marta López-Briones, va afirmar que "Tatiana Abellán és una de les creadores més actives i compromeses del panorama de l'art contemporani actual a la Regió de Múrcia. En combinar la creació amb la investigació i el seu treball com a docent a la Universitat, ofereix un punt de vista molt enriquidor de l'experiència estètica ".
El cicle 'Mirades properes' del Cendeac, va recordar López-Briones, "ens ofereix l'oportunitat de conèixer de primera mà el treball i desenvolupament d'artistes murcians que, com Tatiana, estan influint en el panorama artístic i cultural".
Tatiana Abellán (Múrcia, 1981) és artista visual i professora associada de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Múrcia. Llicenciada en Belles Arts i doctora en Història de l'Art amb la tesi 'La sutura impossible. Mort i experiència estètica en l'obra de Teresa Margolles ', va obtenir la beca FPU del Ministeri d'Educació i ha realitzat estades de recerca a les universitats de Middlesex i de Nova York.
En l'actualitat es troba immersa en el desenvolupament de dos projectes. El primer, 'Vau ser jo', suposa una investigació amb la qual construeix la seva biografia a partir d'imatges oposades del passat, que esborra pràcticament en la seva totalitat, aconseguint que unes instantànies creades en origen per mantenir viva la memòria passin a ser la representació absoluta de l'oblit, de la fragilitat de la memòria.
La segona de les línies de treball que està desenvolupant Tatiana Abellán, 'Encarnats', és un projecte d'execució més lenta en el qual es positiva sobre la seva pell, mitjançant cremades i de manera temporal, negatius fotogràfics antics que després destrueix.
Les seves últimes exposicions individuals han estat 'Eco, oblit, res', a Les Bernardes (Girona, 2018) i 'Boires, ombres, cendres' (Terol PuntoPhoto, 2017). També ha participat en un gran nombre de mostres col·lectives com 'Temps material', a l'Institut Cervantes de Pequín (2018); 'Lumières du midi', al Quart de Convidats de Madrid; 'Contratemps: Gramàtiques de la temporalitat', a La Conservera; 'Escape Tactics', a la Gabarron Foundation de Nova York; o la XIV edició de les Trobades d'Art Contemporani de l'Institut Alacantí de Cultura.
A la imatge, fotografia de Tatiana Abellán.