La Sala d'Exposicions Canal d'Isabel II, carrer Santa Engracia 125 de Madrid, presenta l'exposició Estudi elemental del Llevant de Ricardo Cases. La mostra, comissariada per Horacio Fernández, forma part de la Secció Oficial del Festival PhotoEspaña i es podrà visitar fins al mes de juliol de 2018.
Les obres exposades formen part de sèries com "Paloma a l'aire", "El perquè de les taronges", "Podria haver-se evitat" o "Agres horts, blaus llimoners". En paraules d'Horacio Fernández, comissari de la mostra, "El Llevant de Ricardo Cases és un univers fet de llum, sorpresa, precarietat i caos. Un país sense regles, fascinant i al·lucinatori que, d'alguna manera, condensa l'esperit de l'Espanya contemporània ".
Aquesta exposició recull el treball de Ricardo Cases des de 2010, quan canvia la seva residència de Madrid a València. S'hi inclouen sèries com "Paloma a l'aire", "El perquè de les taronges", "Podria haver-se evitat" o "Agres horts, blaus llimoners", configurant un petit laboratori a escala sobre l'horta valenciana. Aquest recorregut fotogràfic per paisatges i persones al·lucinades, amb temes sobresaturats de color, constitueix un poderós corpus simbòlic que configura l'univers llevantí com un lloc colorit, anàrquic, salvatge i desconcertant. Benvinguts a aquest inquietant "País de les meravelles".
Ricardo Cases (Oriola, 1971) és una de les caps de pont de la renovació que ha col·locat Espanya en els mapes de la fotografia contemporània mundial. Bregat en el fotoperiodisme, el seu contacte amb el col·lectiu Blank Paper a mitjans dels 2000 va encendre la flama d'una cataracta de lliure creació que l'ha portat a generar una producció fotogràfica de risc i amb un sofisticat llenguatge.
La seva trajectòria va des de retrats presidencials fins a fotografies en escenaris traumàtics, passant per impactants escenes de caça que busquen posar en evidència a l'objecte retratat i les seves contradiccions. L'ésser humà i les tradicions espanyoles, en constant contradicció amb la modernitat, són el centre indiscutible de cadascuna de les seves imatges.
El 2009 va crear, al costat de la dissenyadora Natàlia Troitiño, la signatura Festa Edicions i des de 2013 és membre de la plataforma AMPARO. Des de 2007 desenvolupa tasques docents a CASA, Blank Paper School, l'Istituto Europeo di Design i EFTI.
El seu treball ha estat exposat en diverses galeries d'art a Madrid, Badajoz, Ginebra, París i Nova York. Entre els seus fotollibres més destacats es troben els títols El blanc (Dalpine, 2016), El perquè de les taronges (Mack Books, 2014), Paloma a l'aire (Photovision-Schaden-Dewi Lewis, 2011), La caça del llop congelat (Festa edicions-Quaderns de la Kursala, Universitat de Cadiz, 2009) i Bellesa de barri (Universitat d'Extremadura, 2008).
A la imatge, Ricardo Cases, "Colom a l'aire". © Ricardo Cases