El Museu d'Art Contemporani Gas Natural Fenosa (MAC), avinguda d'Arteixo 171 de La Corunya, i l'Obra Social "la Caixa" inauguren Mira'm! Retrats i altres ficcions a la Col·lecció "la Caixa" d'Art Contemporani, una mostra en la qual es podran veure quaranta de les obres més reconegudes de grans artistes que formen part de la Col·lecció d'Art Contemporani de "la Caixa". L'exposició explora el retrat, un dels gèneres més tradicionals de l'art, a través de diverses obres de la nostra època: pintures, fotografies, escultures i vídeos, dibuixos i instal·lacions que formen la diversitat d'enfocaments que caracteritza l'art actual i que convida a els espectadors a reflectir-se en el mirall social dels retrats.
La selecció il·lustra el mètode transversal de la Col·lecció "la Caixa" d'Art Contemporani que arrenca a la dècada dels anys vuitanta i arriba fins als joves creadors d'avui: un conjunt d'artistes de totes les nacionalitats, estils i tendències: Ana Laura Aláez , Janine Antoni, Juan Navarro Baldeweg, Jean-Michel Basquiat, Christian Boltanski, Victoria Civera, Rineke Dijkstra, Marlene Dumas, Esther Ferrer, Günther Förg, Curro González, Stefan Hablützel, Roni Horn, Sharon Lockhart, Pedro Mora, Vik Muniz, Óscar Muñoz, Bruce Nauman, Carlos Pazos, Cindy Sherman, Antoni Tàpies, Gillian Wearing i Sue Williams. ¡Mírame! es divideix en quatre seccions que agrupen les obres per afinitats conceptuals: L'emoció a escena, Les convencions de la identitat, La memòria de la cara, i Màscares i altres ficcions. L'exposició no ha estat concebuda com una galeria de retrats, sinó com un laberint de mirades que interroguen sobre com ens veiem i ens construïm.
La mostra, que estarà oberta al públic fins al 30 de setembre de 2018, està comissariada per Nimfa Bisbe, cap de les Col·leccions d'Art de la Fundació Bancària "la Caixa".
Tradicionalment, el retrat ha estat un mitjà per crear la imatge pròpia d'un personatge i distingir-la de la resta de la societat. La fidelitat i la semblança amb el subjecte retratat han estat condició essencial, encara que la finalitat última sempre ha estat el de reflectir la seva identitat. I és aquí on l'art ens planteja interrogants: pintar, fotografiar, dibuixar ... no és reproduir o revelar un «jo», sinó que és crear una imatge.
El retrat és un dels gèneres més antics de l'art. Al llarg de la història de l'art, la pràctica d'aquest gènere ha demostrat, igualment, la necessitat de l'ésser humà d'afirmar i destacar la seva presència en el món. El retrat ha sobreviscut fins als nostres dies, encara que ampliant la seva definició. Amb nous conceptes, tècniques i llenguatges, l'art més recent ens mostra la infinitat de possibilitats de produir imatges de la condició humana i d'explorar la complexa noció d'identitat.
La dimensió existencial inherent al retrat fa que es trobi inevitablement subjecte als canvis ideològics i als corrents de pensament, encara que la seva gran transformació es va iniciar amb la democratització de la fotografia i el cinema. Actualment experimentem la seva apoteosi amb les tecnologies digitals i les xarxes socials, que posen de manifest no tan sols el narcisisme que caracteritza la nostra època, sinó també nous sistemes visuals.
Davant de les identitats immutables del passat, ¡Mírame! Retrats i altres ficcions a la Col·lecció "la Caixa" d'Art Contemporani ens permet descobrir maneres de ser i de viure en el diàleg, en la interrogació, en la recerca o en el conflicte: itineraris personals que s'ofereixen generosament com a referència i guia per la vida col·lectiva. Les obres que es reuneixen en aquesta exposició examinen conceptes de veritat, aparença i representació, així com de memòria i ficció. Algunes posen a prova els cànons normatius del retrat revelant els seus artificis i les convencions socials. La pintura descobreix màscares i maquillatges, i en canvi la fotografia experimenta la potencialitat de la ficció per produir desconcertants efectes de realitat. Alguns artistes s'interessen per l'anonimitat del retrat, mentre que altres desarticulen rols socials i aborden la problemàtica de representar la identitat.
La Col·lecció "la Caixa" d'Art Contemporani va ser creada el 1985 i avui dia constitueix una referència imprescindible de l'art contemporani nacional i internacional. Està formada en l'actualitat per prop de mil obres, i en els seus fons figuren treballs dels artistes més importants dels últims trenta anys. Des de les primeres incorporacions d'obres del minimalisme, passant per l'art pobre, la pintura expressionista i l'escultura dels anys vuitanta, fins a les nombroses videoinstal·lacions adquirides en l'última dècada, la Col·lecció ha reunit una destacada representació d'artistes fonamentals dels últims anys , apostant per creadors que es troben en l'inici de les seves carreres.
El Museu d'Art Contemporani Gas Natural Fenosa (MAC) és un centre multidisciplinari de cultura contemporània, un espai dinàmic, flexible i obert, que combina l'activitat expositiva amb la integració i participació ciutadana, per tal d'estimular la creació artística dins de tots els àmbits culturals.
Al llarg dels anys, el MAC s'ha consolidat no només com a seu expositiva, sinó també com un lloc de trobada per a artistes, aficionats i públic, oferint un ampli programa d'activitats culturals, educatives, socials i artístiques que inclouen exposicions temporals, cicles de conferències, tallers per a escolars i per a professionals.
La Fundació Gas Natural Fenosa ha reorientat la seva activitat cap a temes més socials i per això l'empresa ha agrupat totes les activitats culturals i les ha integrat a l'entitat. Així, el Museu d'Art Contemporani passa a formar part de la Fundació Gas Natural Fenosa, que ja compta amb el Museu del Gas i el Museu de la Central Hidroelèctrica de Bolarque.
A la imatge, Esther Ferrer, "El llibre dels caps. Autoretrat en el temps", 1981-2004, 25 Fotografies en blanc i negre, Col·lecció "la Caixa" d'Art Contemporani.