El Macba, Plaça dels Àngels 1 de Barcelona, presenta del 18 de maig al 7 d’octubre de 2018 Melanie Smith. Farsa i artifici, la més àmplia exposició a Europa dedicada a l’obra de l’artista Melanie Smith. Comissariada per Tanya Barson, s’organitza a partir de set nuclis temàtics juxtaposats que recorren la trajectòria d’aquesta artista visual des de principis dels noranta fins a l’actualitat.
Aquesta mostra monogràfica de Melanie Smith reuneix més de 120 obres, entre les quals hi ha peces clau dels seus inicis i també obres recents; és l’exposició més exhaustiva feta mai a Europa del treball de l’artista.
Un «palimpsest gegant»: així defineix el seu treball Melanie Smith (Poole, Regne Unit, 1965), a qui el MACBA dedica una gran exposició, la més exhaustiva que s’ha fet a Europa fins avui, que revisa la trajectòria de l’artista en profunditat. La mostra reuneix més de 120 obres (escultures, assemblatges, relleus, pintures, obres en vídeo, fotografia i instal·lacions) realitzades des de principis dels noranta fins avui i inclou peces de nova producció. Establerta des de 1989 a Mèxic, on ha desenvolupat la seva carrera, Smith ha estat testimoni de l’impacte de la modernització capitalista, la globalització neoliberal i l’hiperconsumisme, i el col·lapse de la modernitat.
En la seva feina, com passa en un palimpsest (manuscrit que conserva empremtes d’una altra escriptura anterior), coexisteixen diversos nivells de significat, i el contrast entre el seu país d’origen i el d’adopció hi té un paper clau. Per aquest motiu, el recorregut s’estructura en nuclis temàtics i forma una constel·lació d’obres de moments diversos que evidencien les continuïtats de motius recurrents en tota la seva producció: Abstracció, Urbà, Color, Cos, Arqueologia, Natura i Escala.
Melanie Smith va néixer al Regne Unit el 1965, però ha desenvolupat la seva carrera dins l’escena artística mexicana des dels anys noranta, una època en què aquest país atreia artistes provinents d’arreu del món. El 1989 Smith va deixar enrere les tensions polítiques i econòmiques de la Gran Bretanya de Thatcher i es va instal·lar a Mèxic, país que va representar a la Biennal de Venècia de 2011. Tots dos contextos ‒el mexicà o, en sentit més ampli, llatinoamericà, i el britànic o, més extensament, la cultura anglosaxona o eurocèntrica‒ són essencials en la seva obra. Des dels anys vuitanta, Smith ha abordat temes interrelacionats que comprenen els efectes de la industrialització, l’economia i l’estètica de l’abstracció, la urbanització, el colonialisme i, més recentment, la natura i l’entropia. Al llarg de la seva obra du a terme un treball d’arqueologia de la modernitat.
L’exposició manlleva el títol de l’obra de Smith Farce and Artifice (2006), una instal·lació que incorpora múltiples pintures col·locades l’una davant de l’altra. Aquesta obra planteja temes i interessos recurrents en la seva obra, especialment, les relacions entre modernitat i la seva reclassificació. En el seu treball, Smith desplega un joc continu entre farsa (en el sentit d’absurd, burla o paròdia) i artifici (entès com a artificialitat i engany i, en última instància, com a «artifici de la raó») i aplica aquests conceptes a la societat contemporània i el que s’ha anomenat «modernitat barroca».
A la imatge, obra de Melanie Smith.