La Xina A.R.T., carrer Hort de la Bomba 6 de Barcelona, presenta del 9 de juny al 7 de juliol de 2018 la mostra The Twilight Zone. The Bodies.
La relació entre la galeria lituana Meno Parkas, amb seu a Kaunas i La Xina ART, que es remunta deu anys enrere, sempre ha fructificat en projectes artístics de qualitat: "Context" (2009) i "readymade.Lt" (2015), aquí, o "Seseliu Teatras" (2010) i "Balandis 2524" (2017), allà, en són perfectes exemples. Per a aquesta ocasió (gairebé coincident amb un sonat aniversari, els vint anys de treball de tots dos col·lectius com a tals i, per tant, això calia celebrar-ho de veritat) Meno Parkas ens presenta "Twilight zone. The bodies", obra de l'artista de la galeria Eimutis Markunas (Kaunas, 1959).
Creador de gran prestigi, tant al seu país, com a nivell internacional, va iniciar la seva carrera en el camp de la vidrieria (obres de gran format poden apreciar-se tant a Lituània com a països circumdants) per acabar absolutament lliurat a la interdisciplinarietat més contemporánia. El seu treball sempre ha tingut una intensa connexió amb l'art conceptual. Cos i existència són els borns entre els quals oscil·la i crepita la seva actual proposta. En ella, segons les pròpies paraules de l'autor, s'aprofundeix en l'estat d'ànim de l'exili existencial que envolta l'artista.
L'estat d'ànim no és casual: "No soc un impressionista, que reaccionaria a les diferents il·luminacions del sol o alguna cosa semblant". La multióptica que sempre ha estat tan dilecta per a Eimutis es veu reflectida en la concepció calidoscòpica de la seva exposició. D'una banda la sèrie "Fòssils" (petites peces circulars de tècnica mixta sobre tela), imatges de formes de vides passades, inspirats en antics atles anatòmics, que oscil·len entre el pesar i el sarcasme. D'altra banda, podem contemplar la sèrie d'impressions digitals sobre tela "Líquids". Inquietants imatges de cossos conservats en formol i aborden un altre tema recurrent de l'escultor: la inexistència.
Continua la mostra amb dos treballs en vídeo: "Existència" que mostra el cos en moviment com a idea de "perpetuum mobile" (2014. 5'57 '') i "Dream" (2012. 6'02 '') reflex de la idea "La vida com un somni". Tanta interdisciplinarietat la justificació el mateix autor: "No estic lligat a una determinada forma d'expressió, així que trio si una determinada forma de parlar m'ajuda sobretot en un moment determinat a dir el que vull dir". L'exposició prossegueix amb "The End" (2016), una incomodant instal·lació que combina destrals amb un intens color vermell.
Amb els objectes "Twilight Zone" (construcció en fusta, vidre, llums i diversos materials, 2016-2018) l'artista toca el tema dels "homes verds". Aquesta instal·lació escultòrica, que va interessar el públic de Basilea (Suïssa) fa un any, pretén ser un ritual particular de xamanisme, en el qual "converteixes tot el que no vols en una forma de joguina i això t'ajuda a desfer-te de negativitats" . Completen aquest còctel creatiu la sèrie gris de 13 treballs "Somewhere Seen" (acrílic, oli, grafit, 40 x 30 cm, 2018) la qual, segons el propi Eimutis, permet una percepció totalment lliure ( i la llibertat sempre és d'agrair).
A la imatge, obra d'Eimutis Markunas.