En el darrer treball, Jordi Abelló s'apropia d'un dels seus canals que té l'església per transmetre un missatge artístic carregat de significació i en fa una difusió clandestina, considerant que la religió sempre ha acompanyat l’art.
L’artista reusenc Jordi Abelló presenta el seu nou treball teòric que porta per nom "Llocs" i ho fa en un suport inèdit: un Full Dominical d’edició especial que ha repartit de forma clandestina a la Prioral de Sant Pere de Reus. L'acció artística va tenir lloc el passat diumenge 8 d’abril i ha quedat documentada pel fotògraf Lluc Queralt. Amb ella, Abelló busca ampliar els límits expositius de l’art i fer-los arribar a l’església sota el camuflatge d’un material propi, el full dominical.
En treballs anteriors, Jordi Abelló ja ha tractat la temàtica religiosa però ara fa un pas endavant. Els precedents són: "La mort treballant el meu rostre", "Vida" i principalment "Pope", un treball artístic on l’autor remarca el caràcter humà i no diví del Papa i el seu poder devastador al llarg de la història. A “Llocs”, Abelló afronta un nou repte espiritual que es concreta en el desig de buscar la veritat allunyada de qualsevol a apriorisme, sempre reivindicant l’art com una forma de coneixement i de comprensió de la realitat que ens envolta.
La proposta artística recull el suport del paper dominical però el contingut és artístic i el disseny més contemporani. En el número especial, concebut per l'artista, es convida al possible lector a un viatge visual pels llocs on va viure i predicar Jesús al llarg de la seva vida. Les fotografies, en blanc i negre i extretes del llibre "Dans les pas de Jesus" conserven l'autenticitat ja que són espais sense invasió de turistes com tampoc eren evidents els conflictes bèl·lics de la zona.
Jordi Abelló els contraposa i compara als llocs amb els que va habitar el pintor holandès Vincent Van Gogh a partir del llibre "De Wereld van Van Gogh". Sorprenentment els espais tenen una similitud formal: "És com si els dos creadors haguessin basat gran part del discurs en concebre i transitar espais similars. Espais que no eren centralitat i que tenien un marcat caràcter humil. Un dia els dos llibres es posen junts per atzar i me n’adono, el que va ser una sorpresa reveladora", diu el pintor de Reus. Fins i tot, l'artista pensa en com s’assemblen les seves vides: "Les dues figures van acabar amb un sacrifici”.
Del Full Dominical, Jordi Abelló n’ha fet una edició de 500 exemplars que s’han distribuït a través de l’acció clandestina. "Volia dur el full personalment a l'església que anava quan era petit i deixar-lo al costat de l'oficial. Volia fer una aportació respectuosa i a la vegada suggerent i que tothom interpretés el que considerés. En el fons és el meu sentit homenatge a la mare, que sempre em portava a la Prioral de Sant Pere de Reus i durant molt de temps la va obrir a les visites de la tarda".
Amb aquesta aproximació entre art i religió, Abelló vol "retornar a l'origen i veure que el lloc és indispensable per al missatge. Per comunicar. I sobretot perquè existeixi l'art. D'aquí el títol". En un món globalitzat i uniforme, per l’artista de Reus és necessari "reivindicar els espais autèntics. I és que l'art contemporani fa temps que ha perdut el seu lloc. I en molts casos és una marca. Calia i era necessari fer aquest pas". Jordi Abelló creu que "avui en dia estem assistint a l’ empobriment de les referències, a una banalització del turisme de masses perquè fa que els llocs perdin la seva autenticitat. Tots els espais ho pateixen. Estem en una globalització que ens fa perdre l'original, el retorn a l'origen... cal que l'art hi actuï. Cal reivindicar de nou que és necessari el lloc autèntic i viscut, com a portador de l'art real. Aquest treball vol posar en valor els seus sentiments més íntims en relació a la religió i l’originalitat de les coses.
A la imatge, Jordi Abelló, “Llocs” en un Full Dominical.