El 2008, amb motiu del desè aniversari de La Galeria de Sant Cugat del Vallès, el galerista Jordi Batlle es va treure del barret la idea de fer un viatge a Menorca amb quatre artistes habituals de la sala: Didier Lourenço (Premià de Mar, 1968), els germans bessons Josep i Ramon Moscardó (Barcelona, 1953) i Jaume Roure (Solsona, 1959). “Es tractava de proposar una cosa diferent, atractiva, de provocar una convivència i una posada en comú entre creadors de la galeria per propiciar la realització d’un seguit d’obres ex professo per a una exposició.” El resultat va ser un èxit i el 2014, amb motiu del 16è aniversari, el galerista repetia l’experiència i impulsava el projecte (4x4), quatre viatges, durant les quatre estacions, als quatre punts cardinals: Granada, Cadaqués, Labastida (la Rioja) i París. Aquesta segona experiència, que va cristal·litzar amb una mostra amb més d’un centenar de peces, deixava el terreny preparat per a un tercer viatge.
Un periple d’uns deu dies. “Sempre havia tingut al cap creuar l’Atlàntic amb aquests pintors. De fet, tots ells ja hi havien estat; alguns d’ells fins i tot junts, i en una exposició o altra havia vist quadres seus sobre Nova York. Però m’atreia el fet de poder-ne fer una de monogràfica amb tots plegats”, argumenta Batlle. És així com neix 20 anys a 4 mans. NY. El periple a la ciutat que no dorm mai, que s’allargà uns deu dies, es va fer l’estiu passat, durant el mes de juliol, amb Lourenço i els germans Moscardó. En Roure finalment no hi va poder viatjar, “però –segons el galerista–, com que ja coneixia la mecànica del viatge i de la mostra i, a més, acostuma a treballar amb fotografies i imatges que troba a la xarxa, vam estar preparant l’estada i vam estar connectats un cop érem allà”. Aquesta experiència col·lectiva a quatre mans s’ha traduït en una mena de relat conjunt, amb un grapat d’imatges en format postal, realitzades in situ i enviades per correu a la galeria (en aquest cas, Roure va preparar les postals abans perquè es poguessin enviar des dels Estats Units); pintures de mides i tècniques variables sobre diferents suports; quaderns de dibuixos; escultures, emulant l’arquitectura i l’urbanisme de la Gran Poma; a més d’una sèrie de plats de ceràmica esmaltats, realitzats posteriorment a Vilafranca del Penedès. “Tot i que és evident que existeixen diferències generacionals i de plantejament estètic entre ells –puntualitza–, hi ha molt de respecte per la feina de cadascun; és molt enriquidor veure com intercanvien punts de vista, reflexions, als museus que visitem o en les llargues passejades.” Batlle, que participa i conviu amb els artistes en aquestes estades creatives, continua: “Jo els suggereixo possibles temes, formats i quantitats de peces amb vista a l’exposició, però després cada un d’ells fa el que vol i és quan t’adones que, davant d’un mateix paisatge o viatge, cada creador veu i experimenta una cosa diferent. Aquesta és justament la riquesa de la proposta.”
La mostra 20 anys a 4 mans. NY, que s’emmarca en els actes del vintè aniversari de La Galeria de Sant Cugat del Vallès, es pot visitar fins a mitjan juliol.
A la imatge, detall de Les demoiselles de New York.