Àngels Barcelona, carrer Pintor Fortuny 27, presenta del 2 de juliol al 22 de setembre Casual Casual, una mostra individual de Sofia Hultén de la mà de la galerie Nordenhake (Berlín - Stockholm) i com a part de la secció "galeria en residència", desenvolupada anualment desde 2016.
Les obres de Hultén neixent de la quotidianitat: materials trobats al carrer, produïts industrialment, o sortits d'un taller mecànic o d'una ferreteria. A través d'una sèrie de metòdiques manipulacions, molt properes a l'absurd, Hultén examina aquests objectes marcats per una vida passada als quals l'artista atorga una nova oportunitat, la d'un futur encara per escriure, marcat per una infinitat de possibilitats que fan que l'experiència estètica s'acosti al raonament abstracte esquitxant-lo d'una mica d'humor.
La sèrie Pattern recognition V (2017) consta de diverses escultures murals basades en els Problemes de Bongard (trencaclosques dissenyats pel científic informàtic rus Michael Bongard el 1967) acreditats com els fonaments de l'aprenentatge automàtic a partir del reconeixement de patrons. Cada peça d'aquesta sèrie es compon de dotze panells de metall, com els utilitzats en tallers de bricolatge, dels quals pengen diverses eines ordenades imitant la seqüencialitat i els dissenys geomètrics d'aquests trencaclosques creats, originalment, per a la intel·ligència artificial d'ordinadors encara que aquí pretenguin jugar amb l'atenció de l'espectador.
D'altra banda, l'aspecte més performatiu de la seva pràctica artística s’apropa a l'humor de l'absurd jugant amb el títol i la materialitat de les seves obres. Lines with Complications (2016) presenta unes eslingues d'elevació antigues, com les que es farien servir per a salts i altres càrregues pesades, lligades en elegants nusos que es deixen caure delicadament de la paret. I coses tan banals com les reixetes d'una claveguera (Reality Plural II, 2018) ens fan reflexionar sobre una realitat que pot no ser tan sòlida com sembla. En Particle Boredom (2017) Hultén utilitza seccions de taulers de partícules només per tornar-los immediatament a la seva forma original. D'aquesta manera, els canvis imposats apunten a idees que sorgeixen de la física quàntica, o fins i tot de la filosofia, ja que plantegen dubtes sobre la constància de la naturalesa i la linearitat del temps i la matèria.
Amb aquesta peça, creada a partir d'una metodologia circular, els objectes tornen al seu estat natural aparent després d'experimentar un gran canvi. Amb aquest procés, que pot continuar indefinidament sent testimoni de la destrucció d'una cosa seguida de la seva restitució i el seu misteriós retorn a una forma original, Hultén evoca el concepte de l'Etern Retorn - la noció que, atès que només hi ha formes finites de reorganitzar àtoms, tot ha de tornar a succeir en algun moment o altre-.
Casual Casual ens fa ser els protagonistes d'un joc en l'espai i el temps, banyat en ironia, que reposa sobre una certa poètica de la quotidianitat, sense deixar de banda l'atenció al detall, que ens encoratja a involucrar-nos més estretament amb allò que normalment passa desapercebut però que pot arribar a exercir una influència en les nostres vides.
A la imatge, obra de Sofia Hultén.