El Casal Solleric, Passeig del Born 27 de Palma, presenta a partir del 28 de juny la mostra Miró, origen revelat, el primer projecte expositiu conjunt entre el Casal Solleric i Miró Mallorca Fundació que uneix, també per primera vegada, el treball dels fotògrafs Juan Baraja (Toledo, 1984) i Rif Spahni (Mallorca, 1972). L’exposició està formada per 32 fotografies d’ambdós artistes que han realitzat als tallers de creació de Joan Miró: Taller Sert i Son Boter sense conèixer-se i ni treballar de forma conjunta abans.
El regidor de Cultura, Patrimoni, Memòria Històrica i Política Lingüística, Llorenç Carrió, ha destacat la importància de “fer xarxa i compartir sinèrgies”. “És el primer cop que el Solleric i la Miró col·laboren, una connexió que creiem positiva per a Palma. Sumar esforços ens permet oferir propostes més interessants”, ha afirmat Carrió. El director de la Miró Mallorca Fundació i comissari de la proposta, Francisco Copado, ha explicat que allò que es va proposar a ambdós fotògrafs va ser que oferissin “una mirada fotogràfica dels espais, que els revelessin”.
“Baraja reflecteix la seva mirada particular de la llum, l’arquitectura i l’espai, mentre que Spahni treu a la llum restes pictòriques que es converteixen en petjades del passat”, segons Copado. Les imatges de Baraja ofereixen “una mirada personal a través de la fotografia abstracta que recorre el taller Sert a través dels detalls i de les sensacions”, ha resumit Baraja. Spahni, per la seva banda, es va deixar dur per “l’energia material de son Boter i que Miró va deixar”, ha afirmat l’artista.
A través de l’exposició, les fotografies de Juan Baraja i Rif Spahni conviden a realitzar una immersió en l’univers mironià de creació, a revelar l’origen d’uns espais tan íntims i tan lligats a Joan Miró durant tota la seva vida. La planta baixa, l’Espai Born i la planta entresol del Casal Solleric són les sales on s’exposen les fotografies. El recorregut convida a aturar-se en primer lloc al Taller Sert, on s’han creat les 15 obres de Juan Baraja. El protagonisme el concentra la llum de la Mediterrània, els reflexos dels colors de l’edifici en el blanc de les parets, la textura dels materials constructius, alguns objectes de l’interior del taller i els detalls arquitectònics de l’edifici.
A continuació, el visitant puja les escales que comuniquen el primer espai amb la planta entresol i s’endinsa en un univers de detalls lligats al procés pictòric de Joan Miró a l’estudi de Son Boter. Les 17 obres de Rif Spahni suggereixen formes abstractes més enllà de la seva condició de restes pictòriques d’obres tan significatives com el tríptic “Feux d’artifice I-II-III”, 1974.
Juan Baraja va treballar durant diverses setmanes a la Miró Mallorca Fundació i va captar a través de la seva mirada i les seves fotografies detalls arquitectònics de l’edifici i alguns objectes de l’interior. Les 15 fotografies són un recorregut per l’estudi de Joan Miró fet a través de fragments. Captades amb una Sinar F2 de gran format (10 x 12), la càmera l’obliga a fer feina d’una determinada manera i li exigeix ser molt més precís a cada presa, la qual cosa també implica ser molt més conscient del que es fotografia. Hi ha una part de ritual quan s’ha de ficar davall la tela negra per a fotografiar, la qual cosa l’obliga a una concentració absoluta en alguna cosa concreta. És com si el temps s’aturàs i només després del revelatge del negatiu es materialitza la seva mirada fotogràfica.
Per voluntat pròpia i atret per la força creativa del taller de Son Boter, Rif Spahni va treballar el 2014 al projecte Son Boter. Fotografies, moltes de detalls i objectes insignificants, però que en la mirada de fotògraf es convertien en captures instantànies de moments del passat on, en un instant fugaç, tornàvem a veure a Joan Miró fent feina al seu estudi. Les 17 fotografies són obres sobre l’oblit, sobre el record i sobre el temps passat. Una doble immersió: d’una banda, en un mar “mironià” on cerca experimentar el moment de creació de Joan Miró, de reflexió enfront de l’obra deixant degotar el pinzell, pensant com seguir, aquest instant que paralitza l’artista, el qual es deixa portar posteriorment per les seves emocions, sentiments i inquietuds, i, de l’altra, en les “marques” o “restes pictòriques” que són més que taques en terra, que aconsegueixen extraordinàriament i després de l’observació detinguda, revelar energies, moviments i temps de l’artista.
A la imatge, acte de presentació.