Els hereus de Joan Miró, representats per Joan Punyet Miró, nét de l'artista i cap visible de la Successió Miró, han decidit fer una cessió temporal per cinc anys renovables de quatre escultures del famós artista que actualment s'exposen com a part de la mostra Joan Miró: Escultures 1928-1982, que romandrà oberta al públic a la segona planta del Centre Botín fins al 2 de setembre de 2018.
D'aquesta manera, la família de Joan Miró pretén complir a Santander amb el desig de l'artista que les seves obres de gran format es mostrin en llocs públics i siguin accessibles a tothom. Així ho ha manifestat aquest matí en roda de premsa Joan Punyet Miró, qui ha assegurat estar fascinat amb la gran acollida que està tenint l'exposició del seu avi al Centre Botín i amb els projectes culturals que estan previstos per a la ciutat de Santander, com el trasllat de la col·lecció d'art del Banc Santander al seu renovada seu social del Passeig Pereda o el projecte d'obertura del centre associat del Reina Sofia vinculat a l'Arxiu Lafuente, el que sens dubte ha contribuït a que la família tingui aquest generós gest.
La directora executiva del Centre Botín, Fátima Sanchez, i l'alcaldessa de Santander, Gema Igual, han fet públic el seu agraïment als hereus de Joan Miró per aquest gest d'incalculable valor. Així, Sánchez s'ha mostrat encantada "perquè podrem seguir gaudint a Santander, tant en l'espai expositiu del Centre Botín com en els Jardins de Pereda, d'aquestes quatre magnífiques obres de Joan Miró; Un gest d'absoluta generositat dels hereus de l'artista envers aquesta ciutat i que mostra, una vegada més, com la nostra aposta ferma per la col·laboració entre institucions públiques i privades, ben gestionada, pot donar resultats molt positius ".
Per la seva banda, l'alcaldessa ha destacat que els Jardins de Pereda s'estan convertint-se així en un veritable museu a l'aire lliure, amb els pous de Cristina Iglesias, els monuments a les víctimes de l'incendi, a José María de Pereda, a Concha Espina ... i en un autèntic epicentre cultural al voltant del qual pivoten recursos culturals, històrics i patrimonials de primeríssim ordre, com el centre Botín, el MUPAC, el futur centre associat del Reina Sofia, l'espai expositiu que projecta el Banc Santander a la seva seu central, la Catedral, el centre d'interpretació de la muralla medieval o el refugi antiaeri de la Guerra Civil.
Tres de les obres cedides han estat realitzades amb objectes trobats, una pràctica habitual de l'artista i un dels seus signes distintius, mentre la quarta restant és un dels molts homenatges que Miró li va dedicar a la dona. A més, totes elles procedeixen de Palma de Mallorca per reubicar, a través d'aquesta cessió, en un lloc públic i transitat que compleixi amb el desig del famós artista d'arribar amb les seves obres al major nombre de persones. Així, Femme Monument, 1970, i Souvenir de la Tour Eiffel, 1977, són les escultures que la família ha cedit al Centre Botín i que s'exhibiran a la galeria E de la primera planta, que es convertirà per a això en un espai dedicat al artista. La primera, és una de les primeres escultures que l'artista treballa en la Fonderia Artística Bonvicini, a Verona, on crearà peces, especialment, de gran format, polides i de superfícies llises. La segona, és una obra de tres metres d'altura concebuda amb objectes inicialment sense validesa artística, però que per a Miró desprenien una certa màgia o una positiva energia; en ella predomina aquesta llibertat poètica de la que sempre fa gala, fent-nos oblidar per un moment el seu veritable sentit i origen. Per la seva banda, Tête (Tête sud socle), 1978, i Femme (Femme debout), 1969, són les obres monumentals que rebrà l'Ajuntament de Santander i que s'ubicaran als Jardins de Pereda.
A la imatge, Català-Roca, "Miró i 'Femme' a la Galeria Maeght". Paris, 1970 © Arxiu Fotogràfic. F. Català-Roca - Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya.