320x100_Podcas Revistes

Notícies

Comença la X Biennal de Fotografia Xavier Miserachs

Comença la X Biennal de Fotografia Xavier Miserachs
bonart palafrugell - 02/08/18
Del 4 d’agost al 14 d’octubre de 2018 se celebra la X edició de la Biennal de Fotografia Xavier Miserachs a Palafrugell. La Biennal organitza 11 exposicionsrepartides per diferents espais culturals de la ciutat, així com un extens programa d’activitats paral·leles obertes a tothom. L’objectiu de la Biennal és el de donar a conèixer el treball de grans figures de la fotografia nacional i internacional, així com donar suport a l’obra de joves fotògrafs. A més, en cada edició descobreix el treball d’un fotògraf anònim de la comarca, gairebé sempre amateur, que sovint sense saber-ho ha documentat la història recent del país. Per primera vegada, la Biennal s’inaugura el 4 d’agost, ampliant així un mes i mig la durada, amb l’objectiu de poder oferir tot el programa expositiu durant els mesos d’estiu. La programació de la X Biennal 1. Henri Cartier-Bresson (Chanteloup-en-Brie, 1908 – Montjustin, 2004) “Fotografiar del natural” Museu del Suro de Palafrugell (Placeta del Museu, s/n) Un recull d’algunes de les fotografies més representatives de Henri Cartier-Bresson des dels inicis dels anys 30 i fins als 70. L’exposició proposa un recorregut per la trajectòria fotogràfica d’un dels millors fotògrafs del segle XX, pioner del fotoperiodisme, cofundador de l’agència Magnum, i autor d’algunes de les imatges més emblemàtiques de la història de la fotografia. 2. Xavier Miserachs (Barcelona, 1937 – Badalona, 1998) “Costa Brava Show” La Galeria (Garriga s/n) La Biennal ret homenatge a Xavier Miserachs, un dels fotògrafs més importants del país, amb l’exposició Costa Brava Show, una mostra inèdita amb fotografies del llibre homònim editat l’any 1966 i considerat avui en dia una peça de col·leccionista. 24 còpies úniques reenquadrades seguint el format original del llibre. Les imatges remeten als primers anys del turisme al país i a la relació amb les formes de vida més tradicionals, amb una mirada documental i irònica. 3. Atín Aya (Sevilla, 1955-2007) “Paisans” Museu del Suro de Palafrugell (Placeta del Museu, s/n) Poc abans de la seva mort prematura, el fotògraf Atín Aya va seleccionar 40 imatges realitzades entre 1995 i 2007 durant els seus viatges per diferents llocs d’Andalusia. Homes i dones humils, en els seus llocs de treball o escenaris més habituals, presentats des del respecte i l’empatia i retratats amb la dignitat que es mereixen. Una mostra amb un excel·lent tractament del retrat. 4. Samuel Aranda (Santa Coloma de Gramenet, 1979) “Ecosistema (19 + 1). Fotografia en els límits” Bòbila Vella (Garriga, 36) La mostra inèdita Ecosistema (19 + 1). Fotografia en els límits repassa els 20 anys de carrera del reconegut fotoperiodista Samuel Aranda amb una selecció de més de 100 fotografies, algunes inèdites. Aranda, guardonat amb el World Press Photo i l’Ortega y Gasset, ha documentat els conflictes, migracions i temàtiques socials d’arreu del món, especialment al Pròxim Orient i Àfrica. 5. Sandra Balsells (Barcelona, 1966) “Sicília. A un pas del cel” Bòbila Vella (Garriga, 36) La fotògrafa Sandra Balsells ha viatjat a Sicília en vàries ocasions amb l’objectiu de documentar la societat siciliana a través de les processons, els costums i les diverses maneres de viure la Setmana Santa. Un interès que se centra en les conductes generades al voltant del ritual religiós. Un fenomen que, segons l’autora, conserva tot el seu valor primigeni, l’autenticitat original i una expressió antropològica que el fan particularment atractiu. Més informació 6. Lorenzo Meloni (Roma, 1983) “La caiguda del califat” Bòbila Vella (Garriga, 36) Lorenzo Meloni, un dels fotoperiodistes més joves de l’agència Magnum, presenta les imatges de la pèrdua dels principals bastions d’Estat Islàmic. El 2015, les derrotes a Kobani i Palmira a Síria; el 2016, l’alliberament de Sirte a Líbia, i, a finals d’aquest mateix any, l’entrada de l’exèrcit iraquià a Mossul, la ciutat on s’havia proclamat el califat al juliol de 2014. Meloni realitza la cobertura de les batalles més importants de la guerra contra Estat Islàmic. Més informació 7. Maria Contreras Coll (Barcelona, 1991) “Viatge a la impuresa” Bòbila Vella (Garriga, 36) A les àrees rurals del Nepal persisteix una antiga creença que considera la menstruació impura i obliga les dones a viure aïllades durant el període menstrual. Maria Contreras Coll il·lustra com viuen les dones nepaleses aquest costum i com lluiten per la seva abolició. 8. Joan Alvado (Altea, 1979) “Escola de pastors” Bòbila Vella (Garriga, 36) Una aproximació documental en profunditat al fenomen de la nova pagesia a partir de l’experiència de l’Escola de Pastors de Catalunya, una iniciativa destinada a dinamitzar el sector primari i afavorir-ne el relleu generacional. 9. Jaume Ferrer (Palafrugell, 1872-1922) “Jaume Ferrer, la memòria de la imatge” Teatre Municipal (Santa Margarida, 1) L’exposició destaca el vessant més documentalista de l’autor i apropa a les activitats industrials, agrícoles i festives del municipi i de la comarca en els primers decennis del segle passat. Les imatges, que procedeixen de l’Arxiu Municipal de Palafrugell, aniran acompanyades d’objectes del laboratori del fotògraf. 10. Josep Esquirol (Barcelona, 1873 – l’Escala, 1931) “Professors de solitud: Josep Esquirol, fotògraf – Josep Pla, escriptor” Fundació Josep Pla (Carrer Nou, 51) L’exposició proposa un diàleg entre el fotògraf Josep Esquirol i l’escriptor Josep Pla, dues narratives que es complementen i potencien recíprocament. La pesca i els pescadors, la salaó de l’anxova, la navegació amb vela llatina, les primeres excavacions arqueològiques a Empúries i la vida a l’Escala són temes freqüents en les fotografies i textos dels dos autors. 11. Miquel Dewever-Plana (París, 1961) “Exposar – Editar” Fundació Vila Casas – Museu Can Mario (Plaça de Can Mario, 7) Aquesta exposició s’inaugura el 15 de setembre Tots els projectes del fotoperiodista Miquel Dewever-Plana van sempre acompanyats de la publicació d’un llibre. El llibre com a suport del relat i de la investigació fotogràfica, com a eina de treball i com a objecte, i molt especialment com a motiu d’intercanvi i reconeixement dels subjectes fotogràfics. A la imatge, Samuel Aranda, "Ecosistema (19 + 1). Fotografia en els límits" © Samuel Aranda
PB_Online_BONART_180X180thumbnail_Centre Pere Planas nou 2021

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90