Tecla Sala, Centre d’Art de l’Hospitalet de Llobregat exposa fins al 19 d’agost del 2018 les obres finalistes del Premis Guasch-Coranty 2018.
La Fundació Guasch Coranty és, segurament, una de les institucions amb més trajectòria a l’hora de potenciar i promoure la jove creació artística. Des de la seva fundació, l’any 1946, fins a l’actualitat ha procurat facilitar el bon desenvolupament de l’obra dels creadors més joves atorgant beques i ajuts. Des de l’any 2008 organitza un premi internacional de pintura que, a poc a poc, s’ha anat convertint en un referent per a crítics i artistes i que ha servit de plataforma per a donar a conèixer nous valors artístics. Són molts els artistes d’arreu del món que hi presenten la seva obra i el nivell dels artistes seleccionats acostuma a ser prou elevat.
El premi d’enguany, que coincideix amb el compliment de la primera dècada des que es va convocar la primera edició del certamen, no n’és l’excepció. Hi han participat 148 artistes, dels quals se n’han seleccionat 46. Entre les obres seleccionades, hi podem trobar obres d’interès com ara les presentades per Lluc Baños, Manuel Blázquez, Èlia Llach, Francesc Ruiz, Guillermo Mora, Jan Monclús o Gabriel Llinàs, entre d’altres, que demostren que, en contra del que molts vaticinen, la pintura no tan sols no és morta sinó que es manté ben viva.
Com és habitual, el jurat del premi –en aquesta edició format per Cristina Sampere, Marcel·lí Antúnez, Manuel Guerrero i Eulàlia Valldossera– ha atorgat tres guardons. El primer se l’ha endut Xavier Ristol amb l’obra Cessió dels drets d’explotació sobre obra artística-Sense títol, 2017/2018, que, des de la pràctica clàssica de la pintura, planteja una reflexió conceptual interessant entorn de l’autoria i el procés de treball de l’artista. Ristol ha ideat conceptualment un retrat de Rafael G. Bianchi que ha estat executat per Pere Llobera, que ha cedit, mitjançant un contracte, tots els seus drets sobre l’obra a Ristol. Aquest quadre ocupa la portada d’un llibre –edició única d’un sol exemplar– que parteix de l’obra Notes d’un estudiant, de Sebastià Joan Arbó, però que inclou textos de diversos escriptors que, alhora, han cedit els seus drets d’autoria a Xavier Ristol. En paraules del mateix autor, aquesta obra és “el testimoni últim d’un sistema de relacions d’afinitat basat en la perseverança del dubte”.
El segon premi és per a Detalle instalación. Ojos de oro, de Susanna Inglada, autora d’una obra crítica, que posa el dit a la nafra, amb certs ressons irònics, de la societat d’avui i de sempre, reflex agre i punyent de la condició humana. Com afirma Simone Menegoi: “Ens presenta la dinàmica de la manipulació i l’agressió, però no ens ofereix el fàcil consol de fer-nos creure que estem al costat correcte.” El darrer guardó es correspon amb l’obra The muse and the landscape, de Yann Leto, una reflexió al voltant de l’home i la societat d’avui. Aquesta obra parteix d’un procés llarg de recerca resultant de l’acumulació d’arxius gràfics procedents de la xarxa o la premsa, a partir del qual erigeix la seva obra, “un apropament sense regles dels protagonistes, un cercle visual emocional que reposiciona l’home en una societat marcada pel desassossec”. Tant Inglada com Leto rebran, a més de la dotació econòmica, una estada temporal al centre d’art Piramidon, entitat col·laboradora del premi. Totes les obres premiades, igual que la resta de projectes seleccionats, s’exposen al Centre d’Art Tecla Sala.
A la imatge, Xavi Ristol. Cessió dels drets d’explotació sobre obra artística-Sense títol, 2017/2018. Oli sobre tela 150x150 cm.