“Monet/Boudin” es el títol de l'exposició que fins al 30 de setembre exposa el Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid.
És una exposició pionera que aborda monogràficament la relació que es va donar entre Claude Monet i el seu mes-tre, Eugène Boudin, precursor de la pintura a l’aire lliure francesa de mitjan segle XIX. La presentació conjunta d’un centenar d’obres persegueix no només aportar llum al període d’aprenentatge de Monet, sinó també al conjunt de les carreres d’ambdós artistes i als orígens mateixos del moviment impressionista.
Eugène Boudin (Honfleur, França, 1824-1898, Deauville, França) va ser un dels primers paisatgistes francesos que va pintar a l’aire lliure. Als 22 anys, ja es dedicava a la pintura a temps complet. El pintor francès Claude Monet (París, França, 1840 - 1926, Giverny, França), un dels creadors de l’impressionisme, va créixer a Le Havre, lloc en què va conèixer Boudin. Aquest es va adonar del seu talent i va recomanar a Monet que no dediqués el seu treball a la realització de caricatures. Per això, Boudin va convèncer Monet perquè el visités a Normandia i junts van començar a pintar paisatges.
Monet/Boudin demostra com Boudin va ser superat per Monet en les seves aptituds artístiques. Encara que, això sí, tots dos comparteixen espais comuns, com ara el seu gust per la iconografia de la vida moderna, plasmada en escenes d’estiuejants a la platja de Trouville; els efectes can-viants de la llum que van protagonitzar la major part dels pastels i olis de tots dos pintors i la naturalesa semisalvatge dels penya-segats de les costes de Bretanya i Normandia.
L’exposició, que està comissariada per Juan Ángel López-Manzanares, conservador del Museu Thyssen, remarca com el magisteri inicial de Boudin es va tornar al final de la seva carrera en profunda admiració cap a l’audàcia del seu deixeble. Tal com el mateix Monet va escriure una vegada: “Si m’he dedicat a la pintura, li dec a Eugène Boudin.”
A la imatge, Claude Monet. La platja a Trouville, 1870. Oli sobre llenç. 38x46,5 cm © The National Gallery, London. Bought, Courtauld Fund, 1924.