En el marc del 10è aniversari d'ACVIC Centre d'Arts Contemporànies, Vic homenatja Manel Esclusa, un dels seus més importants artistes contemporanis. Quatre exposicions repartides en diferents espais que s'inauguraran el divendres 8 d'octubre, amb un recorregut per les diferents seus partint del Museu de l'Art de la Pell, el Temple Romà, l'Escola d'Art i ACVIC. La coordinació i la producció han estat al càrrec d'ACVIC, amb el suport de l'Ajuntament de Vic, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i la Fundació Banc Sabadell. El comissariat ha estat a càrrec de la historiadora de la fotografia Laura Terré.
Les exposicions volen fer un repàs a l'obra del fotògraf vigatà Manel Esclusa, experimentador constant de la llum, la trajectòria del qual compleix més de cinquanta anys (1970-2021) ininterromputs d'exposicions i publicacions de prestigi internacional. "La llum és el centre de les seves preocupacions, la clau de la seva investigació i el subjecte", afirma Laura Terré, en el text de presentació, volent remarcar la importància del llenguatge fotogràfic en la seva recerca. Les sèries presentades abasten des de les obres dels primers anys de joventut fins a les últimes peces inèdites fetes durant la pandèmia.
Aquest projecte múltiple s'ha estructurat al voltant de les temàtiques, les tècniques i les cronologies, adaptant-se a les opcions de cada un dels espais. Sota el títol genèric "El llegat de la llum", el contingut de l'obra de Manel Esclusa es desplega de la manera següent:
Museu de l'Art de la Pell. Amb el títol "El llegat de la llum. Manel Esclusa", l'exposició presenta un recorregut extens per les sèries d'aquest autor amb voluntat antològica. Es podran contemplar des de les primeres sèries dels anys setanta -"Gits", "Ahucs", "Els ulls aturats"- fins a "Sil·lepsis" la sèrie a la qual l'autor fa un canvi decisiu en el plantejament del seu treball, endinsant-se en el món de les ombres. A partir d'aquest moment treballa amb poca llum, el que l'obliga a fer servir les llargues exposicions, en les sèries dels anys 80' com "Venezia" i "Naus", "Urbs de Nit" i "Aquariana". El tractament de les llums de la ciutat també forma part de la seva recerca, en les sèries "Aiguallum", "La pell efímera", "A les tantes de la nit", "Societat anònima" i les sèries dedicades a la ciutat de Barcelona, on podem reconèixer els espais amb la càrrega emotiva que els imposa la nit. Una de les sèries més experimentals és "Scantac", on l'autor s'endinsa en el seu interior fent servir la tecnologia del TAC (Tomografia Axial Computaritzada).
També al Museu de l'Art de la Pell es dedicarà un espai a la documentació de la correspondència que Manel Esclusamanté amb poetes i fotògrafs (Víctor Sunyol, Marcelo Brodsky, Juan Manuel Castro Prieto, Cassio Vasconcellos, Pere Formiguera, Alberto García Alix, Juan Bufill i Jose Manuel Navia) que té com a resultat "una obra comuna i participativa" -en paraules de la comissària de l'exposició- una mena de mail-art que utilitza el correu electrònic com a mitjà de comunicació".
A les parets del Museu de l'Art de la Pell, les peces es mostraran acompanyades per textos de diferents autors que durant la llarga trajectòria de Manel Esclusa han aportat la seva lectura poètica a les fotografies: Joan Brossa, Koldo Chamorro, Jean-Claude Lemagny, Bernard Plossu, Pierre Borhan, Albert Roig i Lluís Solà, que ha escrit un text expressament per a aquesta mostra.
Escola d'Art. Amb el títol "El Jardí d'Humus. Manel Esclusa" es presenta una selecció d'aquesta sèrie en gran format, iniciada l'any 1994 i executada durant els anys 2006/2008, amb text de presentació de Rosa Olivares. La sèrie, molt colorista, reprodueix "unes imatges de gran format que descobreixen el deteriorament de l'emulsió fotogràfica, amb un joc entre el color, la química i el paisatge", explica Terré.
Temple Romà. "Vinc de Vic" agrupa una sèrie de fotografies preses a la seva ciutat natal. Es tracta d'una sèrie fotogràfica inèdita feta durant les seves estades a Vic. En les instantànies, "les ombres retallen les formes i deixen absolutament tapades zones, carrers, edificis, objectes que ens ajudarien a identificar els espais de la ciutat. Omplint-los de negre els fa inquietants", subratlla Terré.
ACVIC. "Lluna i ombra" inclou les sèries més contemporànies, dues de les quals són inèdites fins aleshores. Per tal de presentar-les amb coherència amb la trajectòria de l'artista, comparteixen espai amb dues sèries anteriors: "Eclipsi", feta durant els eclipsis solars dels anys 1999 i 2005, i "L'ombra del paisatge". Aquestes sèries vinculades per l'experimentació amb la llum reflectida i les ombres produïdes sobre pantalles introduïdes en el context del paisatge. "L'arbre de Masferrer" i 'Lluna d'aigua' són les més recents, iniciades durant el temps de pandèmia.
Manel Esclusa (Vic, 1952) és considerat un dels creadors més representatius de la fotografia contemporània. Durant més de quatre dècades ha realitzat una prolífica obra marcada sobretot per l'ús de la llum en espais foscos. "Esclusa és un fotògraf molt conceptual en la seva recerca, amb una trajectòria molt llarga i coherent i un univers propi que fa fàcil identificar-lo", explica la curadora Laura Terré. Durant molts anys va residir a Barcelona, i en l'actualitat viu en una masia als afores de Vic.
Laura Terré (Vigo, 1959) és doctora en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, amb una tesi doctoral (1998) sobre el Grupo Afal. Catedràtica jubilada d'ensenyaments secundaris (1985/2019) i professora del màster de fotografia de la UV. Articulista de fotografia i comissària d'exposicions, ha investigat els arxius dels més importants fotògrafs i fotògrafes de la història recent de la fotografia espanyola. Custòdia l'arxiu de Ricard Terré, el seu pare. Ha estat col·laboradora del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) (2014/2018) per constituir una col·lecció de fotografia espanyola dels anys 50/60. Ha dirigit el festival Tràfic, experiència fotogràfica (2007/2009) al CCCB de Barcelona. És assessora des de 2013 del Pla Nacional de la Fotografia impulsat per la Conselleria de Cultura. Col·labora amb la Fundació Mapfre, per a la qual ha dissenyat un cicle de conferències que s'està impartint en aquest trimestre de 2021 al Centre de la Fotografia KBr de Barcelona.