La col·lecció “Quaderns de Fotografia” va néixer amb la voluntat de donar a conèixer l'obra dels fotògrafs que han fet donació dels seus fons fotogràfics a la Diputació de Girona, una manera de fer-ne difusió i de posar a l'abast del públic la seva producció.
El primer volum, publicat l'any 1998, es va dedicar a l'obra del col·leccionista de fotografia, fotògraf, dissenyador i agitador cultural Emili Massanas i Burcet. El seu fons i col·lecció fotogràfics varen ingressar a la Diputació de Girona per mediació de la seva família l'any 1993, després de la mort prematura del fotògraf dos anys abans.
En aquest primer quadern, que va anar a càrrec de J. Víctor Gay, Dolors Grau, d’una banda, va compilar part de les dades i de la informació que Emili Massanas va anar recollint al llarg dels anys, i de l’altra, es va aplegar una selecció de les fotografies que configuren la col·lecció.
El llibre, que actualment està exhaurit i fora de catàleg, és una obra de referència: l'única publicació que recull els principals fotògrafs i estudis de fotografia de les comarques de Girona des de l'aparició d'aquesta tècnica i medi expressiu a casa nostra, ordenats alfabèticament i per municipis.
Aquesta reedició, titulada Emili Massanas i Burcet: La fotografia a les comarques gironines (1850-1991) commemora el vintè aniversari de la primera edició. Presenta una revisió i ampliació dels textos per tal d'actualitzar-ne els continguts, i afegeix noves dades, informacions, fotògrafs, galeries fotogràfiques i tot allò relacionat amb la informació extreta de les notes i apunts de la col·lecció d’Emili Massanas. Al mateix temps, també aplega noves dades i informacions obtingudes de treballs i estudis relacionats amb la fotografia a les comarques de Girona que han aparegut al llarg d'aquest anys. Aquesta part ha anat a càrrec de la compiladora del primer text, l'arxivera Dolors Grau i suposa el gruix principal de la publicació. El text s’acompanya de 106 fotografies representatives dels diferents autors que reflecteixen la varietat i diversitat de la col·lecció d’Emili Massanas i n’exemplifiquen el caràcter completista, especialment des de 1855 fins a 1940.
A la reedició s'ha mantingut el pròleg que el fotògraf Xavier Miserachs va fer a la primera edició i s'hi han introduït textos nous que, d'una banda, complementen la informació recollida relacionada amb la vida i el treball d’Emili Massanas, com és el cas del text del seu amic Jordi Mestre o el text del tècnic de difusió d'INSPAI, Josep Ros, una aproximació al voltant de la figura del col·leccionista i del valor de la col·lecció fotogràfica.
D'altra banda, el llibre conté un seguit de textos sobre els treballs tècnics que ha portat a terme INSPAI al llarg d'aquests anys:
Sílvia Padrós i Sònia Granel, tècniques d'arxiu d'INSPAI, aporten dades i informació sobre el tractament tècnic i arxivístic dut a terme ael fons i la col·lecció Emili Massanas des que va ingressar a la Diputació de Girona, així com la fitxa del fons. Diego Fontalba, tècnic de digitalització d'INSPAI, hi fa una revisió de l'evolució dels treballs de digitalització i preservació digital de les imatges del fons que exemplifiquen l'evolució d'aquests sistemes digitals de preservació de les fotografies i de les tècniques, programes i instruments emprats en la seva realització. Finalment, Laura Tàrrega, tècnica documentalista d'INSPAI, presenta en aquest volum una catalogació i descripció de la biblioteca d'Emili Massanas i explica quins han estat els treballs de restauració d'alguns volums i exemplars d'aquesta biblioteca, que constitueix un ric complement al seu fons i la seva col·lecció de fotografies.