La Galeria Marlborough, carrer Enric Granados 68 presenta del 27 de setembre al 20 d'octubre la mostra individual de l’escultor italià Roberto Barni, Attraverso.
L’artista, que exposa per primera vegada a Barcelona, és un dels creadors més importants del corrent de renovació d’escultura figurativa italiana de la segona meitat del segle XX. La mostra està composta per 40 obres, entre les quals es podran trobar principalment escultures de diferents mides fins a dos sèries de dibuixos de l’artista.
La figura humana que conforma l’essència de l’obra de Roberto Barni (Pistoia, Itàlia, 1939) va, segons el propi artista, a cavall entre l’arquetip i l’anonimat. Les composicions gairebé impossibles que l’artista crea a partir d’aquests subjectes parlen de la societat actual mitjançant la seva implicació en un conjunt de situacions que van des de la més ordinària fins a la total excentricitat. Així mateix, la manca d’expressivitat d’aquestes intrigants figures humanes, juntament amb la recorrent vestimenta uniformada, fan que l’espectador es plantegi conceptes com l’homogeneïtat, la repetició, la identitat, l’alienació i, en general, la manera el la que interactuem com a individus en societat.
Aquest tema històricament recorrent de les siluetes estoiques ens transporta a l’Antic Egipte, passa per l’escultura romànica i el manierisme italià i és intrínsec de certs períodes creatius de Chirico i Malevich. En el cas de Barni, la intenció d’aquestes escenes no és presentar situacions realistes o seqüencies de la vida urbana, sinó reflexionar sobre els possibles significats darrere d’aquestes distribucions i capturar l’essència del retrat que l’artista fa de la condició de l’home contemporani.
A través de les més de 40 obres que conformen aquesta mostra, Barni retrata la fragilitat de l’ésser humà alhora que el seu caràcter indestructible. Hi podem trobar escultures de bronze en vàries mides; algunes com Folium o Atto-Mutto descansen directament sobre el terra, d’altres es mantenen en tens equilibri (Rasoio o Drito su rovescio) o es troben aparentment abandonades dins d’un cistell (Capogiri d’oro).
La selecció de dibuixos de les sèries Folium (2013) i Gambe in spalla (2015) pretén ser una exploració del naixement del temps i l’espai. Les impactants composicions que es generen recorden a la pintura esquemàtica i primitiva. Hi predomina el vermell, el color de la sang i el foc i, per alguns, el més connectat amb el principi de la vida.
Roberto Barni viu i treballa a Florència. Comença a exposar les seves obres des d’inicis dels anys seixanta. Des de llavors s’han celebrat nombroses exposicions individuals i col·lectives a Italia i la resta del món, destacant la seva exposició del 2007 als Jardins de Boboli i al Museu Arqueològic de Florència; més recentment la seva obra s’ha pogut admirar al Centre d’Art Ville de Cannes (2010) i al Museu Cobra d’Amsterdam (2011).
La seva obra forma part d’importants col·leccions públiques internacionals, d’entre les quals cal citar: Galleria d’Arte Moderna (Bolonya), Galleria d’Arte Moderna (Roma), Musée des Beaux-Arts (Budapest), Queens Museum (Nova York), Tate Gallery – Print Collection (Londres), Galleria degli Uffizi – Gabinetto dei Disegni, Galleria degli Autoritratti – Galleria degli Uffizi (Florència).
Les seves escultures publiques estan instal·lades a: Bosco Rotondo (Helmond, Holanda), Isselkade (Doesburg, Holanda), Muzen Plan (La Haia), Piazza del Comune (Gröningen, Holanda), Piazza Solidarietà (Certaldo, Itàlia), Piazza della Sala (Pistoia) i Roseraie de Princesse Grace (Mònaco).
La inauguració comptarà amb la presència de l’artista.
A la imatge, escultura de Roberto Barni (detall).