40_MNACTEC_Banner-1280x150

Exposicions

Primera gran retrospectiva de Luigi Ghirri al Museu Reina Sofia

Primera gran retrospectiva de Luigi Ghirri al Museu Reina Sofia
bonart madrid - 26/09/18
El Museo Reina Sofia presenta, del 26 de setembre al 7 de gener,  l'exposició El mapa i el territori de Luigi Ghirri, la primera gran retrospectiva de Luigi Ghirri que es presenta fora del seu Itàlia natal. La mostra està centrada en la dècada de 1970, un període crític d'expansió dels suburbis i terciarització de l'economia, d'emergència de l'art conceptual, de generalització del pop i les seves estratègies apropiacionistes. En aquest context, Ghirri, utilitzant eines i procediments de la fotografia amateur (una petita càmera Canon i pel·lícula en color) comença a retratar els espais perifèrics de Mòdena i genera un corpus d'obres sense parangó en la fotografia artística dominant en aquell període.  Cap al final de la dècada dos moments significatius marquen la trajectòria de Ghirri: la publicació el 1978 de Kodachrome, 1 foto-llibre pulcrament seqüenciat, i la presentació en 1979 de la seva primera gran exposició, Vera Fotografia, al Centre Studi i Archivio della comunicazione (CSAC) de Parma. L'exposició s'articula al voltant de dues nocions clau, "territori" i "mapa", idees que remeten al món i al seu representació. La selecció d'obres reprèn la cartografia poètica de la mostra de 1979, que oferia, en catorze sèries diferenciades per temes, un compendi dels llocs transitats per Ghirri: les cases de la perifèria; el paisatge de signes de la Itàlia de províncies de la seva època; la relació entre artifici i naturalesa dels jardins de Mòdena; les modernes imatges publicitàries; el món simulat dels parcs d'atraccions; la gent que fotografia i es fotografia; els detalls de mapes extrets d'un atles, etc.  Format com a aparellador i delineant, Ghirri mira la realitat des d'una posició frontal, amb una accentuada qualitat d'escala i mesura: "no ha estat la meva intenció fer fotografies, sinó plànols, mapes, que siguin, al mateix temps, fotografies". Alhora, actua com a baròmetre d'un territori vernacle que va transformant a mesura que sorgeixen noves formes d'habitatge, oci i publicitat. "M'interessen l'arquitectura efímera, el món de províncies, els objectes que tothom defineix com kitsch però que per a mi mai han estat tal cosa, sinó objectes carregats de desitjos, somnis i records col·lectius [...] finestres, miralls, estrelles, palmeres, atles, esferes armilares, llibres, museus i persones vistes a través de les imatges ".  Ghirri va mantenir una constant fascinació per les representacions del món en forma de reproduccions, fotos, pòsters, maquetes i mapes, i la manera en què aquestes representacions s'inserien en la realitat, com a signes que entren a formar part de la ciutat o el paisatge. La mediació de l'experiència a través de les imatges en una Itàlia que oscil·lava entre el vell i el nou es va convertir per a ell en un terreny d'investigació inesgotable: "una gran aventura al món del pensament i la mirada, un meravellós i màgic joguina que aconsegueix combinar miraculosament la nostra consciència adulta amb el món de conte dels nens ... un viatge sense fi en les grans i petites variacions i en l'àmbit de les il·lusions i les aparences, un espai laberíntic i especular de multituds i simulació ".
Memoria_viscuda_Bonart_180x180 pxBONART_BANNER_180x180

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88