Ricardo Calero presenta del 29 de setembre al 28 d’octubre de 2018 la mostra individual Somnis al límit a l'estació de Portbou a la Sala de Duanes de l’estació Internacional de Portbou.
Ricardo Calero utilitza la metàfora del viatge d’uns passaports per “fer visible” una de les realitats més dramàtiques de la societat: la migració. La proposta revisa el projecte Somnis al mar, que va començar el 2001, una reflexió sobre la identitat i “el viatge i la naturalesa de l’ésser”.
Les accions van començar en diferents llocs entre el mar i la costa del sud d’Espanya “inundant el mar” de passaports: durant deu anys 365 còpies de pas- saports van ser llançats al mar des d’una barca, per després fer un seguiment de la seva travessia a la deriva entre les aigües. L’artista va realitzar fotografi- es i vídeos per documentar aquest “viatge”, així com el rescat d’aquells que miraculosament arribaven o quedaven encallats entre cales o roques, marcats amb les “ferides” del viatge. Dels 3650 passaports que van ser llançats al mar durant aquests deu anys, tan sols 78 van aconseguir ser rescatats.
El vídeo Inundar el mar (2011, 4’33“) realitzat per Aitor Bárez a partir de la idea i direcció de Calero, proposa una meditació poètica sobre la migració. La Caixa-llibre d’artista dissenyada per Isidro Ferrer, recull pensaments de setze persones que han vis- cut experiències migratòries: Alfonso Armada, John Berger, Pati Blasco, Antón Castro, Juan Cruz Ruiz, Rafael Doctor, Nezha El Hajjaji, Lourdes Feix, Iguàzel Elhombre, Juan Gelman, Ángel Guinda, Grassa Toro, Carmen Magallón, Àngel Petisme, Helena Santolaya i Miriam Reyes.
La sèrie d’arxivadors Pensaments sense límit es dedica Walter Benjamin (Berlín, 1892 - Portbou, 1940) i recull cites d’aquest pensador jueu alemany, especialment aquelles que han influït en la configuració d’aquesta proposta de Ricardo Calero, com “Construir amb paraules espais de futur “.
Les seves obres, accions i intervencions de Ricardo Calero estan carregades de simbolisme i reflexió entorn de l’art i la societat, es desenvolupen fonamentalment entorn de dos concep- tes: “Natural exterior” i “Natural interior”. El seu “Natural exterior” es refereix a intervencions on la natura té una presència forta i manifesta. Bona part de la seva pràctica i la seva poètica es resumeix en les seves accions en i sobre el territori, llocs especialment triats on Calero utilitza la terra com el seu taller, el pensament, la llum, l’aire, el pas del temps, la destinació. Són elements imprescindibles perquè les seves obres germinin. El seu “Natural interior” al·ludeix a la feina íntima a l’estudi, aglutinant sentiments, emocions i presències. Incorpora elements naturals, plantes, aigua, vapor o essències, així com sons i imatges, expandint els límits i ampliant les possibilitats de percepció sensitiva de les seves obres, que se centren en la memòria, el temps, els “paisatges socials” i els “diàlegs amb la naturalesa”, materialitzades mitjançant el dibuix, l’escultura i la instal·lació, la fotografia o el vídeo. Ha realitzat exposicions, accions i instal·lacions en diverses ciutats del món.
A la imatge, obres de Ricardo Calero.