Sitges 2021 ja és una realitat. D’avui en endavant, onze dies carregats de títols que recullen les últimes tendències d’un cinema fantàstic que batega amb més força que mai. Des d’avui fins al proper 17 d’octubre, Sitges pren el pols al gènere més recent i innovador en un any marcat per la figura de l’home llop i la bèstia interior. Els darrers treballs de directors consagrats conviuran amb noves interpretacions del fantàstic en òperes primes estimulants que de ben segur ompliran els titulars de les cròniques d’aquest Festival.
La 54a edició ha arrencat avui dijous amb un tret de sortida marcat per la clàssica sessió d’escoles del certamen, que enguany ha fet arribar als més petits el debut a la direcció de l’expert tècnic en efectes especials, Yusuke Hirota, amb la seva
Poupelle of Chimney Town, un dels títols destacats de la secció Anima’t. De la mateixa categoria s’ha presentat també
Pompo: The Cinéphile (Eiga Daisuki Pompo-San), el nou llarg del veterà realitzador Takayuri Hirao, experimentat director de sèries i pel·lícules d’anime com
Death Note (2007) i
Ataque a los titanes (2017).
Directores i actrius han centrat avui totes les mirades d’una edició que ha començant premiant la trajectòria de Belén Rueda. La llarga i exitosa carrera de la intèrpret madrilenya ha estat lligada al cinema de gènere amb papers cèlebres com el que li va valer la nominació a millor actriu als premis Goya amb
El orfanato (2007) o títols que han passat per Sitges com
Los ojos de Julia (2010) i
El cuerpo (2012). L’actriu ha rebut el Gran Premi Honorífic de mà del director del Festival, Ángel Sala, i ha agraït públicament el reconeixement abans de presentar, juntament amb els directors Lucas Paulino i Ángel Torres, el c urt inaugural de Secció Oficial que protagonitza, La inquilina. A continuació, la cineasta Ana Lily Amirpour ha donat pas al títol que ha obert el Sitges 2021,
Mona Lisa and the Blood Moon, un viatge nocturn acompanyant Jong-seo Jun, una noia amb estranys poders i habilitats especials, a la seva reinserció a la societat després de fugir d'un centre per malalts mentals on havia estat recluida.
Com cada any, la gala presentada per Melina Matthews i Dafnis Balduz, ha comptat amb els parlaments de la directora de la Fundació, Mònica Garcia Massagué, i el director del Festival, Ángel Sala, congregant autoritats com Beatriz Navas, Directora General de l’Institut de Cinematografia i Arts Audiovisuals del Ministeri de Cultura i Esports (ICAA), Natàlia Garriga, Consellera de Cultura del Govern de la Generalitat de Catalunya, Miquel Curanta, director de l’Institut Català de les Empreses Culturals de la Generalitat de Catalunya (ICEC), Aurora Carbonell, alcaldessa de l'Ajuntament de Sitges, i Xavier Salmeron, regidor de Cultura de l'Ajuntament de Sitges.
Al migdia la realitzadora nord-americana i gran amiga del Festival, Ana Lily Amirpour, que ha comparegut en roda de premsa acompanyada del seu gos Benny, s’ha manifestat en relació al debat feminista: “
Hi haurà igualtat quan també se’ls pregunti als homes que es sent dirigint pel·lícules sent un home”. Respecte l’optimisme que desprèn la pel·lícula, ha comentat: “
Estem constantment immersos en un sistema que ens destrossa. Tinc la sensació que sempre estem emprenyats. M’agrada buscar les coses maques dins del caos on estem submergits. Sóc conscient que ser optimista és molt més complicat, requereix cert esforç, però no deixo d’intentar-ho”.
La mirada femenina ha estat present també a altres títols de la primera jornada com el debut de Prano Bailey-Bond a la immersiva Censor, el retorn triomfal de Julia Ducornau amb la gran vencedora de Cannes 2021, Titane o la licàntropa Bloodthirsty, dirigida per Amelia Moses. Pel que fa a altres seccions, s’han pogut veure el terrorífic thriller Le Calendrier (The Advent Calendar) de Patrick Ridremont, dins de Panorama Fantàstic, Alien on Stage, original proposta documentada per Danielle Kummer i Lucy Harvey de l’adaptació teatral del clàssic de 1979 de Ridley Scott a Sitges Documenta, o l’humor negre li cantrop de Werewolves Within (Josh Ruben, 2021).
Dins el marc d’activitats paral·leles, entre avui i demà ja es podran visitar algunes de les exposicions que enguany prenen com a referència el leitmotiv de la bèstia interior: “El retorno de Waldermar Daninsky” a l’Estudi Vidal, “Werewolf Comix: Tribut a l’home llop”, situada a la sortida de l’Auditori pels espectadors, l’exposició itinerant “Dones que fan por” a la Biblioteca Pública Santiago Rusiñol i la Josep Roig i Raventós, i els dibuixos realitzats pels nens de les escoles de Sitges al Mercat Vell. També s’ha habilitat ja la nova King Kong Area que ofereix als fans del Festival espais per omplir l'estómac, compartir experiències, relaxar-se amb vistes fascinants o adquirir algún record a la Fanshop Area.
També s’han iniciat les activitats d'indústria amb el Sitges Pitchbox online organitzat per Filmarket Hub i Sitges, un esdeveniment internacional centrat en el desenvolupament de projectes de terror, ciència ficció o fantasia, que aquest any està apadrinat pel director i guionista Mick Garris, i compta com a jurats oficials amb l’Ana Díez, desenvolupadora de sèries originals de ficció a Movistar+, l’actriu, productora i creadora Nína Dögg Filippusdótti, i la Candela Izquierdo, productora executiva de Federation Spain. Les sèries europees presentades han estat:
Dark Road, In Your Skin, Madriz, Nexo i
Bad Teeth (Strigoi).
El caballero verde, film de cloenda del festival.