L'’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya, carrer Comte d'Urgell 187 de Barcelona, presenta la a Col·lecció Miquel Galmes el dia 16 d'octubre de 2018 durant una jornada en la que tindran lloc diferents conferències.
La Col·lecció Miquel Galmes (Barcelona 1937-2015), estructurada en tres àrees, Càmeres i aparells fotogràfics, Biblioteca i Fons foto- gràfics, és un projecte personal del seu autor: el fruit de tota una vida dedicada a la fotografia.
Seguint la seva voluntat, l’IEFC vol impulsar la creació d’un Museu de la Fotografia, únic de les seves característiques en l’Estat Espanyol, que no tindría solament la funció de mostrar l’evolució tecnològica, sinó que serviria també per ser un centre de formació i difusió d’activitats per escoles, centres educatius i universitats i alhora un lloc de referència per investigadors i creadors.
Miquel Galmes (Barcelona 1937-2015) va exercir com a fotògraf artístic i professional. Però va ser especialment reconegut per la tasca al capda- vant de l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (IEFC), entitat que va crear l’any 1972, amb l’objectiu de fomentar, estimular i impulsar l’estudi, la investigació i la difusió de la fotografia. Va bastir una col·lecció particu- lar immensa. La fotografia era la seva passió i el seu ofici. La fotografia com a acte creatiu, però també com tècnica, ciència, indústria i professió. I sobretot, també com a història.
Càmeres i altres aparells fotogràfics: Aparells fotogràfics i maquinari tècnic relacionat amb la presa, tractament i difusió de la fotografia en tots els seus àmbits (comercial, cultural, artístic, informatiu...)
Biblioteca i documentació textual: Amb recull intensiu d’informació do- cumental, bibliografia tècnica, manuals i publicacions especialitzades.
Fons fotogràfics: Fotografies de tota mena, àlbums, col·leccions d’autor, fotografia familiar, industrial..., formant un recull eclèctic i divers, per fer evident les facetes i les funcions de la fotografia.
Justament, la simbiosi de les diferents parts de la col·lecció, la material, la documental i la creativa, doten al conjunt d’una força i una importància de primer ordre dins el marc patrimonial i fotogràfic del nostre país.
L’abast cronològic de la col·lecció és el de la pròpia fotografia, amb alguns aparells pre-fotogràfics dels primers anys del s.XIX, fins arribar als darrers anys de l’hegemonia de la fotografia química o analògica, la dècada de 1990.
Quant a l’abast geogràfic, trobem una representació de la indústria interna- cional de més importància, però que incideix sobretot en allò que arribava al nostre territori. La indústria fotogràfica nacional mai va ser potent ni com- petitiva i la major part d’equipaments i materials sensibles usats al país han estat majoritàriament d’importació.
Potser per aquest motiu, un dels interessos del Miquel Galmes va ser, a partir d’una investigació constant, recollir exemples d’aparells i materials que es van fabricar al país, bé per la iniciativa d’alguns emprenedors que van arriscar temps i fortuna creant empreses fotogràfiques en temps de bonança, o bé per l’aparició d’una indústria de subsistència en els anys de postguerra. Aquest és un conjunt únic al nostre país, per la seva comple- tesa.
La col·lecció destaca per l’exhaustivitat amb que mostra aquesta diversitat geogràfica i cronològica. Sorprén l’originalitat d’algunes peces, en molts casos úniques i d’una raresa extraordinària. Peces que il·lustren tècniques o aplicacions molt especialitzades. Alguns dels objectes són d’especial antiguitat, creades als inicis de la fotografia. El valor econòmic de la col- lecció és extraordinari: pel conjunt total i per la singularitat d’algunes peces, que per sí soles ja tenen una elevada valoració.
La col·lecció té però el seu valor més gran com a conjunt complet, amb un discurs exhaustiu i global de la història de la fotografia i, especialment, del seu desenvolupament al nostre territori.
A la imatge, fotografies de la Col·lecció Miquel Galmes.