Sense cap mena de dubte, la fira d’art de Basel és un dels referents més importants del calendari artístic. Celebrada del 14 al 17 de juny, les propostes artístiques presentades no tenen parangó en el mercat de l’art, un mercat en el qual es pot trobar de tot i per a totes les butxaques. Això sí, les butxaques han de ser molt grans.
A punt de complir el seu cinquantè aniversari, en aquesta edició número 49, 291 galeries de 35 països han presentat un ventall de gairebé 4.000 artistes de totes les tendències. Una fira plena d’actes col·laterals amb mostres i esdeveniments i que reuneix diferents fires sota el seu paraigua. I és que Art Basel continua sent la fira selectiva per excel·lència en què participen no només els millors, ni els més grans, sinó els més purs en els seus criteris selectius i que ofereixen un art de rabiosa actualitat. Una fira que, a causa de les seves tarifes, exclou els més petits. A tall d’exemple, un estand pot costar una mitjana d’entre 50.000 i 70.000 euros. Un impediment per a aquells que encara no estan a la Champions Ligue de l’art. Això sí, es la més prestigiosa fira d’art del món. Cal destacar la nostra representació, amb Juana de Aizpuru, Helga de Alvear, Elba Benítez, Elvira González, Polígrafa Obra Gráfica i Projectes SD. Com sempre, l’hermetisme en els resultats de les vendes és el secret més ben guardat. Ni nom de col·leccionistes ni xifres de resultats. Un mercat que necessita molta més transparència. Solament algunes institucions i museus han declarat les obres comprades a fi de fer màrqueting publicitari i atraure nou públic.
Després dels magnífics resultats a Hong Kong Art Basel 2018 l’abril passat, en què es va batre el rècord de la fira amb l’adquisició d’un Willem de Kooning per l’import de 28 milions d’euros, l’eufòria s’ha desencadenat en el mercat artístic. Una dada curiosa és l’Art Market Confidence Index, de la prestigiosa empresa Artprice, que ens indica una xifra molt encoratjadora en la predisposició dels col·leccionistes en la compra d’art; amb un índex del 53,20, sens dubte una de les més altes registrades en els últims temps. Un informe realitzat pel banc UBS, per a la firma Artprice sobre la situació del mercat de l’art revela que aquest es va recuperar el 2017 amb un augment de vendes del 12% fins a arribar als 63.700 milions de dòlars (54.000 milions d’euros). El més significatiu és que el 46% d’aquesta xifra es va aconseguir a fires d’art. No és estrany que Art Basel i les seves tres seus, Basilea, Miami i Hong Kong, hi hagin tingut un paper predominant. Però Art Basel continua estenent els seus tentacles per tot el món i, després de desembarcar a Miami i Hong Kong, aquest mes de setembre ho farà a l’Argentina, concretament a Buenos Aires, amb la seva primera experiència llatina. Rayuela és el nom escollit per a aquest esdeveniment d’Art Basel City, en el qual en places, jardins, naus industrials, edificis abandonats i algun museu atípic oferirà una visió transversal de l’art contemporani més actual. Un nom que em remet sens dubte a l’obra que va escriure Julio Cortázar, una obra exemplar, en què la lectura es fa en l’ordre que el lector desitja i que a manera de paral·lelisme ens pot mostrar un festival lúdic amb innombrables interpretacions que posicionen aquesta ciutat en el circuit internacional.
A la imatge, Robert Longo. Death Star II. Fira Basel.