La galeria El quadern robat, carrer Còrsega 267 de Barcelona presenta la mostra individual de Jordi Martoranno Pleroma-Uroboros, pintures i dibuixos a partir del 8 de novembre de 2018 i fins al 2 de febrer de 2019.
L’exposició reuneix una sèrie de dibuixos recents i d’olis realitzats entre 2017 i 2018. Martoranno te una trajectòria sòlida i coherent, i la seva obra és el reflex d’uns plantejaments austers i essencials al voltant de la pintura. Després de més de 20 anys, torna a exposar a Barcelona.
Sobre el projecte Pleroma-Uroboros, Jordi Martoranno escriu: “Pleroma-Uroboros és el terme científic amb el que s’anomena la consciència primitiva, just en l’albada de la humanitat. En la famosa seqüència cinematogràfica de Stanley Kubrick a Space Odity 2001 de l’any 1969 vèiem com un homínid “sotmès” a un estat de “pre-consciència paradisíaca” s’acostava al monòlit d’un negre profund i impenetrable. Ell ni tan sols ho sospitava, però just en l’instant que aconseguia tocar aquell “artefacte” amb la punta dels dits, es disposava a abandonar l’Edèn.
Podríem interpretar aquest gest com una acció aparentment insignificant, però ningú hauria pogut imaginar (parlant de manera al·legòrica) que aquest acte suposaria, ni més ni menys, el gran salt de la humanitat cap a la plena consciència de ser.
Aquesta nova situació portaria al protagonista a viure nous reptes, i per poder-se adaptar a la nova percepció de l’espai–temps i entendre el seu entorn, començaria a “apropiar-se” d’un món de símbols i de formes preexistents, que l’ajudarien a sobreviure i evolucionar cap al que Ken Wilber conclouria a anomenar “la totalitat essencial, l’essència última, la supra consciència, el Svabhavitkakaya”. Un estadi que encara som molt lluny d’assolir.
Aquest món de “símbols pre-existents” ens parlarien de traces gelosament custodiades pel nostre subconscient i una gran part d’aquests símbols acabarien convertits en signes, ajudant-los a conformar tot el que coneixem i tot el que som.
J. F. Martel en el seu assaig Vindicació de l’art en l’era de l’artifici, escriu: “quan la ment explora els símbols és conduïda cap a idees que es troben més enllà de l’enteniment”.
Aquestes idees expressades a través de l’art, han configurat una pràctica que ha acompanyat la humanitat fins als nostres dies ajudant-la a assolir nous reptes i nous estats de consciència. Aquests símbols que a nivell còsmic construeixen i sustenten l’univers, a nivell humà són l’essència amb la que vam ser creats i amb la que continuem evolucionant en l’àmbit social, cultural, espiritual i tecnològic”.
A la imatge, obra de Jordi Martoranno (detall).