PB_Online_BONART_1280X150

Exposicions

"Estructures d'Identitat. The Walther Collection" a la Fundació Foto Colectania

\
bonart barcelona - 24/10/18
La Fundació Foto Colectania, gràcies a la col·laboració principal de la Fundació Banc Sabadell, inaugurarà el dia 14 de novembre l'exposició Estructures d'Identitat. The Walther Collection. Aquesta exposició planteja com els fotògrafs de diferents cultures i períodes històrics han utilitzat el retrat per afirmar o enjudiciar els estereotips socials al voltant de qüestions de gènere, classe social o nacionalitat. Estructures d'Identitat ens convida a reflexionar sobre l'evolució del retrat amb obres que van des de l'arrencada de la fotografia en la dècada de 1840 fins a l'actualitat. L'exposició comença el seu recorregut presentant notables exemples de fotografia històrica i vernacular és a dir, que reflecteix la vida quotidiana i domèstica- d'autors desconeguts. La idea és mostrar com des dels orígens de la fotografia tant els retrats individuals com l'àlbum familiar o les fotografies de delinqüents preses per la policia denoten una certa jerarquia social. L'obra més icònica de fotògrafs com August Sander, Richard Avedon o Seydou Keïta es complementen amb les fotografies d'artistes contemporanis com Samuel Fosso, Guy Tillim o Zhang Huan. Així trobem el projecte d'August Sander Rostres del nostre temps que, a través de seixanta retrats de treballadors, agricultors, estudiants, artistes i de la burgesia en general, va voler mostrar els arquetips de l'Alemanya de principis del segle XX. La mostra recull també el treball del reconegut fotògraf Richard Avedon, La família (1974), un encàrrec de la revista Rolling Stone per relatar el panteó de la classe política nord-americana a través d'una sèrie d'aguts retrats de la camarilla del poder polític. Cal destacar també l'obra del nigerià J.D.'Okhai Ojeikere, que es va embarcar en l'ambiciós projecte de registrar sistemàticament els elements culturals de Nigèria a través d'una àmplia varietat de pentinats de dones que ens recorden delicades escultures. La selecció d'obres fa així l'accent en el treball dels artistes que han utilitzat el retrat per subvertir les expectatives visuals i desafiar els marcadors d'identificació, qüestionant la noció d'un "jo" estable i autèntic. En paraules de Pepe Font de Mora, director de la Fundació Foto Colectania: "Aquesta exposició és una reflexió sobre el retrat, amb moltes arestes: parlem de com els fotògrafs de cultures diferents s'han plantejat el tema de la identitat a través de la fotografia". I afegeix: "Mostrarem grups de fotografies de cada un dels autors, amb una posada en escena que potencia els seus treballs". En definitiva, aquesta nova exposició posa en relleu les diferents maneres en què es construeix la subjectivitat i la identitat social i el valor que tenen dins de la història del mitjà. A més, il·lustra l'esforç de The Walther Collection per explorar la història de la fotografia més enllà dels límits convencionals, temporals, culturals i geogràfics. The Walther Collection és una fundació d'art dedicada a la comprensió crítica de la fotografia històrica i contemporània i dels mitjans relacionats. A través d'un programa d'exposicions internacionals, de la pràctica intensa de col·leccionisme, de la investigació i de publicacions acadèmiques, The Walther Collection té com a objectiu destacar els usos socials de la fotografia i expandir la història del mitjà a nivell mundial. En el seu campus de Neu-Ulm (Alemanya), el seu Project Space a la ciutat de Nova York i amb instal·lacions itinerants arreu del món, The Walther Collection presenta exposicions temàtiques i monogràfiques extretes de la seva àmplia gamma de fotografies i art mediàtic: col·leccions xineses , japoneses i europees d'obres modernes i contemporànies, fotografies del segle XIX d'Europa i Àfrica, i imatges vernacles preses per càmeres de tot el món. El programa educatiu de la col·lecció es complementa amb conferències i projeccions públiques, simposis acadèmics internacionals i una sèrie de catàlegs i monografies, coeditats per Steidl, molt apreciats per la crítica. L'exposició es podrà visitar fins al 17 de febrer del 2019. A la imatge, Hiroh Kikai, un home que m'explica com entaular una baralla quan havia begut, de la sèrie "Asakusa Portraits", 1985 © L'artista. Cortesia Galeria Yancey Richardson.
BonartBanner180x180_curtmetratgeM_Online_BONART_180X180-25

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90